Neverwinter – Ennakkokatsaus
Ilmais-MMO tekee pelaajista sisällöntuottajia
Vaikka nykyinen free-to-play-trendi on monistakin syistä ongelmallinen, on sillä hyvätkin puolensa. Tällä hetkellä markkinoille suorastaan sataa f2p-pelejä; toisin sanoen siis pelejä, jotka saa hankittua maksutta ja joita voi pelata ilmaiseksi, mutta joihin saa myös halutessaan helposti tuhlattua rahaa. Osa niistä on oikeasti hyviä. Neverwinter, Forgotten Realms -tarustoon sijoittuva massiivimoninpeli, on toivon mukaan pian liittymässä juuri näiden parempien pelien joukkoon. Cryptic Studiosin jo vuosia kehittämästä pelistä on ollut vihdoin suljettuja beta-testejä nyt kolmena viikonloppuna parin viime kuukauden aikana, ja viimeisimpänä niistä pääsin itsekin kokeilemaan miltä maailma näyttää.
Ensimmäiset tehtävät ovat surullisen tuttuja ja rutiininomaisia nouto- ja tappotehtäviä, ja ensivaikutelma teki vähän skeptiseksi. Peli onneksi paranee edetessään ja tehtävistä tulee mielekkäämpiä. Tarinalla on paljon odotusarvoa, onhan pelillä laajamittainen Forgotten Realmsin historia taustanaan. Oletettavasti, tai ainakin toivottavasti, juoni syvenee ensimmäisten 15 tason jälkeen, jota pidemmälle en vielä itse ehtinyt. Pelin alkupuolen on toki tarkoitus tutustuttaa mekaniikkoihin ja maailmaan, mutta varsinkin ilmaispelin kohdalla ovat juuri ensimmäiset hetket äärimmäisen tärkeitä pelaajien pitämisen kannalta, joten niihin toivoisi vielä parempaa koukkua.
Taistelussa yhdistyvät mukavasti nopeatempoinen toiminta sekä luokalle ominaisten taitojen käyttäminen. Kohdetta ei tarvitse aina erikseen valita, ja aseilla huitoessa voi osua useisiin vihollisiin kerralla. Itse pärjäsin pääjuonen helpoissa taisteluissa puolihuolimattomasti hiirtä klikkailemalla ja taitoja satunnaisesti käyttämällä, mutta varsinkin PvP-puolta nopeasti kokeillessa huomasi, että voisi olla hyödyllistä yrittää toimia vähän fiksumminkin.
Pelin maisemat näyttävät melko komeilta, kaupungit hyvin rakennetuilta ja luolastot tunnelmallisilta. Teknisesti grafiikat näyttävät kuitenkin jonkin verran vanhentuneilta ja osa animaatioista on kömpelöitä. Ilmais-MMO:ksi laatu ei ole mitenkään erityisen huonoa, mutta parempaakin jälkeä on nähty. Grafiikkojen laatu nyt ei itseäni hirveämmin häiritse, mutta erityisesti hahmojen toivoisin näyttävän paremmilta. Myös osa ääninäyttelystä kuulosti lähinnä huvittavalta, ja tällaiset asiat häiritsevät immersiotani enemmän kuin se, näyttävätkö puiden oksat aidoilta vai eivät. Peliä hiotaan edelleen, joten toivoa on, että nämä kohdat näyttävät ja kuulostavat paremmalta valmiissa tuotteessa.
Pelin ehdottomasti isoin potentiaali on pelaajien luomassa sisällössä. Pelissä on Foundry-niminen osio, jossa jokainen pelaaja voi helposti luoda kaikkien pelattavaksi juuri sellaisia tehtäviä kuin haluaa. Tähän mennessä työkaluja on päässyt kokeilemaan pelin alpha-testaajat, ja jo nyt pelistä löytyi ihan reilusti lisäsisältöä. Sisältöön pääsee helposti käsiksi suoraan pelatessa, eikä siis vaadita niiden etsiskelyä ja asentelua pelin ulkopuolella.
Itse pelailin muutaman Foundryssä rakennetun tehtävän, joista yksi oli lyhyt mutta hauska baaritappelu, toiset vähän pidempiä kokonaisuuksia. Valitsemisessa auttoi arvostelujärjestelmä, ja laatu vaikutti ihan kelvolliselta. Mielenkiinnolla odotan mihin kaikkeen pelaajakunta pystyy kun peli ja työkalut aukeavat kaikkien saataville. Pelaajien tuottama sisältö ei toki ole mikään uusi asia, mutta näin helposti lähestyttävässä muodossa en ole sitä vielä MMO-pelissä nähnyt. Tämän kautta mielekästä ja kekseliästä pelattavaa kuvittelisi löytyvän vielä pitkään sen jälkeen kun kehittäjiltä alkavat loppua ideat.
Neverwinter tuntuu lupaavalta. Se tulee yhä ruuhkaisemmille markkinoille, ja yksi isoimmista menestystekijöistä on luonnollisesti pelaajakunnan koko ja aktiivisuus. Koska peli on edelleen suljetussa beta-vaiheessa ja koska omat kokemukseni perustuvat vielä melko lyhyelle jaksolle, on vaikea arvailla miten pelin lopulta käy. Esimerkiksi oikean rahan tarkka rooli jäi vielä hämäräksi, vaikka tuttuun tapaan painotetaan rahalla saavan enemmän näköä kuin etua. Pelistä jäi hyvä maku, ja beta-viikonlopun jälkeen jäi harmittamaan, ettei sitä nyt pääse enää ainakaan vähään aikaan jatkamaan. Voi siis olla, että peliin tulee vielä palattua sen toistaiseksi hämärän peitossa olevan julkaisupäivän jälkeen. Monien lupaavien pelien keskellä kilpailu myös omasta ajastani vain on jo melko kovaa.
Alku ei koukuta, mutta jatko palkitsee?
Ensimmäiset tehtävät ovat surullisen tuttuja ja rutiininomaisia nouto- ja tappotehtäviä, ja ensivaikutelma teki vähän skeptiseksi. Peli onneksi paranee edetessään ja tehtävistä tulee mielekkäämpiä. Tarinalla on paljon odotusarvoa, onhan pelillä laajamittainen Forgotten Realmsin historia taustanaan. Oletettavasti, tai ainakin toivottavasti, juoni syvenee ensimmäisten 15 tason jälkeen, jota pidemmälle en vielä itse ehtinyt. Pelin alkupuolen on toki tarkoitus tutustuttaa mekaniikkoihin ja maailmaan, mutta varsinkin ilmaispelin kohdalla ovat juuri ensimmäiset hetket äärimmäisen tärkeitä pelaajien pitämisen kannalta, joten niihin toivoisi vielä parempaa koukkua.
Taistelussa yhdistyvät mukavasti nopeatempoinen toiminta sekä luokalle ominaisten taitojen käyttäminen. Kohdetta ei tarvitse aina erikseen valita, ja aseilla huitoessa voi osua useisiin vihollisiin kerralla. Itse pärjäsin pääjuonen helpoissa taisteluissa puolihuolimattomasti hiirtä klikkailemalla ja taitoja satunnaisesti käyttämällä, mutta varsinkin PvP-puolta nopeasti kokeillessa huomasi, että voisi olla hyödyllistä yrittää toimia vähän fiksumminkin.
Pelin maisemat näyttävät melko komeilta, kaupungit hyvin rakennetuilta ja luolastot tunnelmallisilta. Teknisesti grafiikat näyttävät kuitenkin jonkin verran vanhentuneilta ja osa animaatioista on kömpelöitä. Ilmais-MMO:ksi laatu ei ole mitenkään erityisen huonoa, mutta parempaakin jälkeä on nähty. Grafiikkojen laatu nyt ei itseäni hirveämmin häiritse, mutta erityisesti hahmojen toivoisin näyttävän paremmilta. Myös osa ääninäyttelystä kuulosti lähinnä huvittavalta, ja tällaiset asiat häiritsevät immersiotani enemmän kuin se, näyttävätkö puiden oksat aidoilta vai eivät. Peliä hiotaan edelleen, joten toivoa on, että nämä kohdat näyttävät ja kuulostavat paremmalta valmiissa tuotteessa.
Foundry, ratkaisu sisällöntuotto-ongelmalle
Pelin ehdottomasti isoin potentiaali on pelaajien luomassa sisällössä. Pelissä on Foundry-niminen osio, jossa jokainen pelaaja voi helposti luoda kaikkien pelattavaksi juuri sellaisia tehtäviä kuin haluaa. Tähän mennessä työkaluja on päässyt kokeilemaan pelin alpha-testaajat, ja jo nyt pelistä löytyi ihan reilusti lisäsisältöä. Sisältöön pääsee helposti käsiksi suoraan pelatessa, eikä siis vaadita niiden etsiskelyä ja asentelua pelin ulkopuolella.
Itse pelailin muutaman Foundryssä rakennetun tehtävän, joista yksi oli lyhyt mutta hauska baaritappelu, toiset vähän pidempiä kokonaisuuksia. Valitsemisessa auttoi arvostelujärjestelmä, ja laatu vaikutti ihan kelvolliselta. Mielenkiinnolla odotan mihin kaikkeen pelaajakunta pystyy kun peli ja työkalut aukeavat kaikkien saataville. Pelaajien tuottama sisältö ei toki ole mikään uusi asia, mutta näin helposti lähestyttävässä muodossa en ole sitä vielä MMO-pelissä nähnyt. Tämän kautta mielekästä ja kekseliästä pelattavaa kuvittelisi löytyvän vielä pitkään sen jälkeen kun kehittäjiltä alkavat loppua ideat.
Koska tätä saa lisää?
Neverwinter tuntuu lupaavalta. Se tulee yhä ruuhkaisemmille markkinoille, ja yksi isoimmista menestystekijöistä on luonnollisesti pelaajakunnan koko ja aktiivisuus. Koska peli on edelleen suljetussa beta-vaiheessa ja koska omat kokemukseni perustuvat vielä melko lyhyelle jaksolle, on vaikea arvailla miten pelin lopulta käy. Esimerkiksi oikean rahan tarkka rooli jäi vielä hämäräksi, vaikka tuttuun tapaan painotetaan rahalla saavan enemmän näköä kuin etua. Pelistä jäi hyvä maku, ja beta-viikonlopun jälkeen jäi harmittamaan, ettei sitä nyt pääse enää ainakaan vähään aikaan jatkamaan. Voi siis olla, että peliin tulee vielä palattua sen toistaiseksi hämärän peitossa olevan julkaisupäivän jälkeen. Monien lupaavien pelien keskellä kilpailu myös omasta ajastani vain on jo melko kovaa.
Keskustelut (1 viestiä)
Rekisteröitynyt 04.09.2011
03.04.2013 klo 19.06 1
Kirjoita kommentti