Tuorein sisältö

Ennakossa The Last of Us

Manu Pärssinen

24.02.2013 klo 12.23 | Luettu: 5565 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen

Kauhua kerrostalossa
Unchartedien kanssa pitkään pysytellyt Naughty Dog on hylännyt Nathan Draken ainakin hetkeksi ja valokeilan ovat ottaneet Joel ja Ellie. V2.fi pääsi testaamaan ennakkoon yhtä pelin tasoista, jossa mukana oli myös Joelia salakuljetustouhuissa avustava Tess. Pelin julkaisu on siirretty vasta kesäkuun puoleen väliin ja testattavana oli alphaversio, joten jonkin verran muutoksiakin saattaa siihen mennessä tulla.


Koska testiversiossa hypättiin suoraan ‘The Outskirts’-tasoon, selväksi ei käy, mikä maailman runnelleen tuhon on aiheuttanut. Jonkinlainen tauti on muuttanut suurimman osan väestöstä zombimaisiksi olennoiksi ja niiden keskellä kolmikkomme on taivallettava läpi ränsistyneen kaupungin, kohti horisontissa siintävää rakennusta. Taustajuonena on, että salakuljettajakaksikon tehtävänä on saada Ellie-tyttö pois karanteenialueelta. Vaikka peliin kuuluu paljon toimintaa, oli pelattu 45-minuuttinen puhdasta selviytymiskauhua.


Aluksi Unchartedin sivumaku oli vahvasti suupielessä, mutta se karisi nopeasti. Joel on huomattavasti maanläheisempi körmy kuin Nathan. Jättimäisiä loikkia ei tehdä, vaan sopiva kulkureitti täytyy etsiä, eivätkä aseetkaan ole aina vihollisten taakseen jättämiä konekivääreitä, vaan esimerkiksi mukaan poimittujen saksien, laudanpätkän ja roudarinteipin yhdistelmiä. Visuaalisesti pelimoottorin tunnistaa Naughty Dogin teokseksi ja paikoitellen ränsistynyt Boston on komeaa katseltavaa.

Brumrmrm.. klikklikklikkkrkkrrrr...


Testijakso tapahtui suurimmalta osin kallistuneen ja romahtamaisillaan olevan kerrostalon uumenissa. Sen natinat, jyrinät ja vihollisten äänet loivat vahvan tunnelman. Joelin taskulamppua ei tehnyt aina mieli käyttää siinä pelossa, että clicker- tai runner-olennot sen huomaavat. Ellie ja Tess seurasivat Joelia kuin hai laivaa ja jäivät usein tuijottelemaan hölmön näköisesti kattoon, mutta tarvittaessa Tesskin antoi aseen laulaa.


Clicker-monsterit ovat pidemmälle mutantoituneita ihmisiä, joiden päät ovat jonkinlaisen sienikasvuston peitossa. Tästä johtuen ne ovat sokeita ja suunnistavat kaiun avulla pitämällä klikahtelevaa ääntä. Ne myös rynnivät minkä tahansa kuulemansa äänen suuntaan ja osa pelimekaniikkaa olikin erilaisten esineiden heittely clickerien hämäämiseksi. Hengiltä ne saa tuplalaukauksella päähän, mikä tosin ei meikäläiseltä aina onnistunut. Molotovin cocktailit (nekin matkan varrella löydetyistä materiaalista rakennettuja) sen sijaan helpottivat asiaa kummasti.


Runner-hirviöt ovat ihmismäisempiä ja niistä selviää myös nyrkeillä tai jollain muulla kättä pidemmällä. Usein parempi vaihtoehto on hiipiä niiden taakse ja kuristaa pirulaiset, jotta meteli ei herätä clickerien huomiota. Älynystyröitä ei kyseinen taso juuri rasittanut, vaan huoneet tutkimalla jatkoreitti aina lopulta löytyi. Viimeistään silloin, kun jonkin asian yläpuolelle ilmestyi kolmionapin kuva ‘Interact’-tekstillä varustettuna.

Kesäkuuhun on pitkä aika


Pelimekaniikat tuntuivat hieman yksinkertaisilta (roudarinteippi ilmeisesti selviää vaikka millaisesta pommituksesta) ja vastuksia oli vain kahta eri lajia, mutta epäilen, että kyseessä oli melko alkupään kenttä. Ellietä on kuitenkin mainostettu vahvasti pelin toisena päähahmona ja testipelissä Ellien ja Joelin yhteinen taival oli selkeästi vasta aluillaan. 45 minuuttia kestävä taso päättyi paniikkitilanteeseen, jossa kolmikko pääsi juuri ja juuri pakenemaan monsterijoukkoa nosto-oven taakse. Ruutu himmeni mustaksi ja ruutuun lävähti pelin logo. Olisin minä voinut lisääkin pelata.

Peli julkaistaan 14.6.2013 Playstation 3:lle.


V2.fi | Manu Pärssinen
< Lauantai-illan Kevyi... Listasunnuntai #177... >

Keskustelut (2 viestiä)

Lihatuomari

Rekisteröitynyt 17.01.2012

24.02.2013 klo 18.19 1 tykkää tästä

Tekstistä päätellen on lupa odottaa hyvää. Toivottavasti ovat kunnolla karsineet lineaarisuutta ja QTE:tä.
lainaa
Mazena

Rekisteröitynyt 29.10.2007

02.03.2013 klo 11.54

Vähän jäi laiskaksi tämän ennakon sisältö. Oli nätti peli, siinä oli zombeja, roinaa kerättiin matkalla, pelattava loppui. Odotin vähän syvempää analyysiä :/
lainaa

Kirjoita kommentti




Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova