Listasunnuntai #168
Vuosi 2012
Maailmanloppu jäi tulematta, joten Listasunnuntaikin jatkaa ilmestymistään. Vuosi sen sijaan käy vähiin, joten vilkaistaanpa hieman taustapeiliin. Perinteinen vuoden parhaat pelit -lista tulee ensi sunnuntaina, mutta tutkaillaan tällä kertaa laajemmin pelaamisen ilmiöitä kuluneena vuonna.
Ensimmäiset Humble Bundle -pelipaketit nähtiin jo pari vuotta sitten, mutta lopullinen läpilyönti tapahtui tänä vuonna, kun markkinoille ilmaantui muitakin tarjokkaita ja pakettimyynneistä tuli toistuva perinne. Ajatus siitä, että voi maksaa mitä haluaa kasasta pelejä on luonnollisesti houkutteleva, ja bundlet keräävätkin poikkeuksetta kasaan miljoonia dollareita. Kysymys kuuluukin, miten pitkään riemu jatkuu, sillä monet nimekkäät indie-tuotannot on myyty jo useampaan kertaan, eikä laadukasta tavaraa tule ketjun toisesta päästä ihan samaan tahtiin. Ainakin "IndieGala" on jo pitempään myynyt vanhoja kaupallisia pelejä.
Pelien joukkorahoitus on toinen kiistaton viime vuoden hitti. Veteraanipelintekijä toisensa jälkeen on palannut sorvin ääreen työstämään jatkoa vanhoille klassikoilleen. Mukaan on mahtunut myös erinomaisia uusien tekijöiden indie-pläjäyksiä - kuten FTL: Faster Than Light - sekä kiinnostavia peleihin liittyviä vempeleitä. Pettymyksiltäkään ei ole vältytty, mutta kokonaisuutena Kickstarter on toistaiseksi kirkkaasti plussalla. Jos rahoittamani projektit ja niiden aikataulut toteutuvat, olen itsekin hankkinut vuodelle 2013 jo hyvänlaisen kasan pelattavaa.
Edesmennyt Steve Jobs jätti viimeiseksi perinnökseen iPadin, kosketusnäytöllisen vempeleen, joka valtasi markkinoita vauhdilla. Sille syntyi välittömästi myös runsaat pelimarkkinat, ja tehon tasaisesti lisääntyessä pelitkin ovat komistuneet ja monipuolistuneet. Aluksi tabletit olivat yksinomaan Applen leikkikenttää, mutta viime vuonna Googlekin alkoi saada settiään kasaan siinä määrin, että likimain kaikki peliuutuudet ilmaantuvat nykyisin sekä iOS:lle että Androidille. Hintahaitarin alapäähän ilmestyi kaksikin kiinnostavaa uutuutta: iPad mini ja Google/Asus Nexus 7.
Nokia jatkoi kompurointiaan ekosysteemivaihdoksensa kanssa, mutta pelinkehittäjät varmistivat että Suomesta kuuluu positiivisiakin IT-uutisia. Trials Evolution löi ennätyksiä Xbox Livessä, Trine 2 oli WiiU:n julkaisupeleistä kauneimpia, Vihaiset Linnut laajensivat reviiriään peräti Tähtien Sota -universumiin asti ja Supercell taas takoi Clash of the Clansillaan rahaa poskettomia määriä. Rovio vieläpä osoitti Bad Piggiesillä osaavansa tehdä muutakin kuin pelkkää ballistista lentorataa.
Aiemmin ilmaiseksi muuttuminen oli pelille yhtä kuin viimeinen voitelu, mutta tämäkin trendi muuttuu nopeasti. Kuluneena vuonna on ilmestynyt yhä enemmän muitakin kuin roolipelejä, joiden ansaintalogiikkaan ei kuulu sen enempää pelipakettien myynti kuin kuukausimaksutkaan. Tärkeintä on saada kasaan riittävä pelaajamassa, jolloin maksulliset bonukset käyvät kaupaksi. Selainpelithän tämän tekivät jo aiemmin.
Episode kolmosta ei nähty tänäkään vuonna, mutta julkistus Valven omasta "pelikonsolista" herätti kyllä mielenkiintoa. Steam jatkoi porskutustaan jättimäisenä digitaalisena alustana, ja Windowsin ja Macin rinnalle saatiin nyt myös Linux. Big Picture -tila rohkaisi kytkemään tietokoneen olohuoneeseen, jo vanhenevien konsoleiden tilalle tai ainakin rinnalle. Vuodesta 2013 on varmasti tulossa jännittävä PC-pelaajillekin.
Ei suoraan pelaamiseen liittyvää, muuten kuin että olkkarin pelikonsolit saivat tänä vuonna lopulta Suomessakin mukavan lisäominaisuuden. Netflix toimii likimain kaikessa mahdollisessa ja kilpailijoitakin ilmaantuu mukavaa tahtia. Tätä kirjoittaessani WiiU pyörittää televisiossa Sormusten Herraa Netflixistä (katsottavissa vain vuodenvaihteeseen asti).
Bundlet
Ensimmäiset Humble Bundle -pelipaketit nähtiin jo pari vuotta sitten, mutta lopullinen läpilyönti tapahtui tänä vuonna, kun markkinoille ilmaantui muitakin tarjokkaita ja pakettimyynneistä tuli toistuva perinne. Ajatus siitä, että voi maksaa mitä haluaa kasasta pelejä on luonnollisesti houkutteleva, ja bundlet keräävätkin poikkeuksetta kasaan miljoonia dollareita. Kysymys kuuluukin, miten pitkään riemu jatkuu, sillä monet nimekkäät indie-tuotannot on myyty jo useampaan kertaan, eikä laadukasta tavaraa tule ketjun toisesta päästä ihan samaan tahtiin. Ainakin "IndieGala" on jo pitempään myynyt vanhoja kaupallisia pelejä.
Kickstarter
Pelien joukkorahoitus on toinen kiistaton viime vuoden hitti. Veteraanipelintekijä toisensa jälkeen on palannut sorvin ääreen työstämään jatkoa vanhoille klassikoilleen. Mukaan on mahtunut myös erinomaisia uusien tekijöiden indie-pläjäyksiä - kuten FTL: Faster Than Light - sekä kiinnostavia peleihin liittyviä vempeleitä. Pettymyksiltäkään ei ole vältytty, mutta kokonaisuutena Kickstarter on toistaiseksi kirkkaasti plussalla. Jos rahoittamani projektit ja niiden aikataulut toteutuvat, olen itsekin hankkinut vuodelle 2013 jo hyvänlaisen kasan pelattavaa.
Tabletit
Edesmennyt Steve Jobs jätti viimeiseksi perinnökseen iPadin, kosketusnäytöllisen vempeleen, joka valtasi markkinoita vauhdilla. Sille syntyi välittömästi myös runsaat pelimarkkinat, ja tehon tasaisesti lisääntyessä pelitkin ovat komistuneet ja monipuolistuneet. Aluksi tabletit olivat yksinomaan Applen leikkikenttää, mutta viime vuonna Googlekin alkoi saada settiään kasaan siinä määrin, että likimain kaikki peliuutuudet ilmaantuvat nykyisin sekä iOS:lle että Androidille. Hintahaitarin alapäähän ilmestyi kaksikin kiinnostavaa uutuutta: iPad mini ja Google/Asus Nexus 7.
Suomalaiset pelistudiot
Nokia jatkoi kompurointiaan ekosysteemivaihdoksensa kanssa, mutta pelinkehittäjät varmistivat että Suomesta kuuluu positiivisiakin IT-uutisia. Trials Evolution löi ennätyksiä Xbox Livessä, Trine 2 oli WiiU:n julkaisupeleistä kauneimpia, Vihaiset Linnut laajensivat reviiriään peräti Tähtien Sota -universumiin asti ja Supercell taas takoi Clash of the Clansillaan rahaa poskettomia määriä. Rovio vieläpä osoitti Bad Piggiesillä osaavansa tehdä muutakin kuin pelkkää ballistista lentorataa.
Free to play
Aiemmin ilmaiseksi muuttuminen oli pelille yhtä kuin viimeinen voitelu, mutta tämäkin trendi muuttuu nopeasti. Kuluneena vuonna on ilmestynyt yhä enemmän muitakin kuin roolipelejä, joiden ansaintalogiikkaan ei kuulu sen enempää pelipakettien myynti kuin kuukausimaksutkaan. Tärkeintä on saada kasaan riittävä pelaajamassa, jolloin maksulliset bonukset käyvät kaupaksi. Selainpelithän tämän tekivät jo aiemmin.
Valven tempaukset
Episode kolmosta ei nähty tänäkään vuonna, mutta julkistus Valven omasta "pelikonsolista" herätti kyllä mielenkiintoa. Steam jatkoi porskutustaan jättimäisenä digitaalisena alustana, ja Windowsin ja Macin rinnalle saatiin nyt myös Linux. Big Picture -tila rohkaisi kytkemään tietokoneen olohuoneeseen, jo vanhenevien konsoleiden tilalle tai ainakin rinnalle. Vuodesta 2013 on varmasti tulossa jännittävä PC-pelaajillekin.
Striimauspalvelut
Ei suoraan pelaamiseen liittyvää, muuten kuin että olkkarin pelikonsolit saivat tänä vuonna lopulta Suomessakin mukavan lisäominaisuuden. Netflix toimii likimain kaikessa mahdollisessa ja kilpailijoitakin ilmaantuu mukavaa tahtia. Tätä kirjoittaessani WiiU pyörittää televisiossa Sormusten Herraa Netflixistä (katsottavissa vain vuodenvaihteeseen asti).
Keskustelut (8 viestiä)
23.12.2012 klo 19.22 4
23.12.2012 klo 19.23 1
23.12.2012 klo 19.47 1
23.12.2012 klo 20.32 3
23.12.2012 klo 21.35
23.12.2012 klo 22.01
24.12.2012 klo 09.46 1
Kiitos, ettette maininneet Anita Sarkeesania tai hänen tempauksiaan listassa.
Onneksi(?) en ole kuullutkaan tuollaisesta tyypistä ja kommenttisi perusteella sitä ei kannata edes alkaa googlailemaan.
Listan muut "ilmiöt" olikin tuttuja, vaikka osa jo ennen vuotta 2012. Supercell tosiaan on edelleen täysin tuntematon, muutamaa uutista lukuunottamatta. Ja Itsemurhalinnut on jo wanha, muttei valitettavasti kuopattu. Pahat possut sentään toi jotain uutta Rovion laariin.
Kickstarter on myös ollut mielenkiintoinen, Ouyaa ja Pebbleä tässä odotellaan sekä Kickstarteriin liittymätöntä Leap Motionia. Ensi vuodelle on siis tiedossa monia kivoja leluja.
26.12.2012 klo 10.31 1
Kiitos, ettette maininneet Anita Sarkeesania tai hänen tempauksiaan listassa.
Onneksi(?) en ole kuullutkaan tuollaisesta tyypistä ja kommenttisi perusteella sitä ei kannata edes alkaa googlailemaan.
Googletin ihan tylsyyttäni vain. Pikaisen tutkimisen jälkeen päädyin siihen tulokseen, että Anita Sarkeesian on yhtä turha henkilö "pelimediassa" kuin Johanna Tukiainen yleensäkään missään.
Kirjoita kommentti