Valvella lytätään PS3 liian vaikeaselkoisena laitteena
Valve ei ole osoittanut liiemmin kiinnostusta PlayStation 3:a kohtaan, eikä yhtiön hittipeli Left 4 Deadia ole puolivillaisen The Orange Boxin PS3-käännöksen jälkeen päätetty muokata lainkaan Sonyn alustalle sopivaan muotoon. Loot Ninjan haastattelema Valven pelisuunnittelija Tom Leonard paljastaa, mistä kylmät tunteet PS3:a kohtaan johtuvat.
"PC ja Xbox 360 ovat suoraviivaisempia laitteita. Voimme keskittyä siihen mitä haluamme tehdä eli pelikokemuksien luontiin sen sijaan, että hikoilisimme heidän epämääräisten laitteistoratkaisujensa parissa. En tullut 90-luvulla pelialalle laitteistofetissin saattelemana. Tulin alalle, koska halusin antaa ihmisille hauskoja kokemuksia", Leonard tilittää.
Keskustelut (88 viestiä)
Rekisteröitynyt 30.07.2007
10.06.2009 klo 11.08
Anyway anyhow; kovaa tilitystä tosiaan. Eikös Valve ole EA partnersissa? Luulisi, että EA tekisi käännökset, jos ei Valvea kiinnosta. Ehkä Valven koodi on jotenkin erityisen hankalasti käännettävissä?
Onhan tuo jo pitkään ollut selvillä, että PS3 on vaikeampi pala kuin vaikka juuri boksi. 1st partyja tämä ei haittaa, mutta joillekin muille se näköjään saattaa olla kynnyskysymys.
10.06.2009 klo 11.12
10.06.2009 klo 11.18
Ainakun näitä juttuja lukee niin en näe itse muuta kuin "meidän taitomme eivät vain yksinkertaisesti riitä kääntämään tätä peliä toisenlaiselle arkkitehtuurille."
Olen itse PC pelaaja enkä tiedä hirveästikkään koodaamisen saloista muuta kuin sen että jos kaikki muut pelit saadaan käännettyä PS3 niin tuskin se nyt niin hirveän vaikeaa voi olla. Toisaalta jos ei näe potentiaalia PS3 markkinoilla niin tuo on ihan hyvä linjaus=)
10.06.2009 klo 11.29
10.06.2009 klo 11.31
--Kaz Hirai, CEO, Sony Computer Entertainment
Rekisteröitynyt 30.07.2007
10.06.2009 klo 11.39
"We don't provide the 'easy to program for' console that (developers) want, because 'easy to program for' means that anybody will be able to take advantage of pretty much what the hardware can do, so then the question is, what do you do for the rest of the nine-and-a-half years?"
--Kaz Hirai, CEO, Sony Computer Entertainment
Kerrassaan hieno logiikka!
Rekisteröitynyt 02.02.2008
10.06.2009 klo 12.07
Rekisteröitynyt 26.09.2007
10.06.2009 klo 12.12
"We don't provide the 'easy to program for' console that (developers) want, because 'easy to program for' means that anybody will be able to take advantage of pretty much what the hardware can do, so then the question is, what do you do for the rest of the nine-and-a-half years?"
--Kaz Hirai, CEO, Sony Computer Entertainment
Kerrassaan hieno logiikka!
Siis kerrassaan mahtava. Aivan sama kuin tehtäisiin tiestä mahdollisimman mutkainen. "no, eihän se ole kiva jos matkaan menee 10 minuuttia. Pitää mennä ainakin pari tuntia ettei käy tylsäksi"
Rekisteröitynyt 13.03.2009
10.06.2009 klo 12.12
Haukutaan konetta kun ei taidot riitä pelien kääntämiseen. Ainoa hyvä peli Valvelta on Left 4 dead jonka jatko-osan ne kuitenkin ryssi.
10.06.2009 klo 12.28
Haukutaan konetta kun ei taidot riitä pelien kääntämiseen. Ainoa hyvä peli Valvelta on Left 4 dead jonka jatko-osan ne kuitenkin ryssi.
Totta, jatko-osa olikin aivan perseestä.
Eiku..
10.06.2009 klo 12.54
10.06.2009 klo 13.00
Haukutaan konetta kun ei taidot riitä pelien kääntämiseen. Ainoa hyvä peli Valvelta on Left 4 dead jonka jatko-osan ne kuitenkin ryssi.
Joo ei varmaan. PS3 on paska laite. Kehittäjistä joku vihdoinkin avautui ja sanoi totuuden. Ylimääräisen työn tekeminen saman tuloksen aikaansaamiseksi ei varmaan kenestäkään ole kivaa.
10.06.2009 klo 13.12
Aiaiai!
Ainakun näitä juttuja lukee niin en näe itse muuta kuin "meidän taitomme eivät vain yksinkertaisesti riitä kääntämään tätä peliä toisenlaiselle arkkitehtuurille."
Olen itse PC pelaaja enkä tiedä hirveästikkään koodaamisen saloista muuta kuin sen että jos kaikki muut pelit saadaan käännettyä PS3 niin tuskin se nyt niin hirveän vaikeaa voi olla.
Eli et tiedä mistä puhut, mutta koska olet PC-pelaaja (lol) voit kertoa että Valvella ei osata koodata, vaikka et tiedä koodaamisesta mitään. Tää on taas tätä ihanaa mutulogiikkaa, joka tykkää kukkia tiedonvaltatiellä.
Valve on tehnyt pelejä "vaivaiset" 13 vuotta, joten en usko että syy on siinä että ne ei osaa koodata.
10.06.2009 klo 13.14
10.06.2009 klo 13.31
During E3 2009, Tecmo gave their opinion on the current state of play with regards to the current generation hardware. They are currently developing Ninja Gaiden Sigma 2 and Quantum exclusively for the PlayStation 3 and surely there has to be a reason for this.
Gaming Union was able to catch up with Kohei Shibata, who is a producer at Team Tachyon, one of Tecmo's internal development studios. Team Tachyon are currently working on Quantum, and Shibata gave the following reasoning for Quantum being a PlayStation 3 exclusive:
Simply, it's the most powerful hardware.
Very short and sweet, but it says all it needs to say. It seems to be a growing feeling amongst developers, and it looks like the snowball is only going to get bigger from here-on out.
http://www.gamingunion.net/news/tecmo-playstation-3-most-
10.06.2009 klo 13.34
Valve on tehnyt pelejä "vaivaiset" 13 vuotta, joten en usko että syy on siinä että ne ei osaa koodata.
Käy googlaan kuva Gabe Newellistä. Siinä syy :D
10.06.2009 klo 13.41
10.06.2009 klo 13.57
Eipä haittaa boxaajana meikäläistä yhtään. Valvelta tulee sen verran laatukamaa. Nyt käyttää ajan tekemällä peleistä laadukkaita boxille ja ilmestyykin nopeammin. Harmi tietty pleikkaajia jotka jää ilman herkkuja!
10.06.2009 klo 14.00
Knatterton johtopäätös: EVO
10.06.2009 klo 14.02
10.06.2009 klo 14.14
Palataas nyt vielä siihen tosiasiaan, että Valve ilmoitti jo heti PS3:n julkaisun aikaan että arkitehtuuri on niin säälittävä, ettei kukaan tule koskaan tekemään sillä rahaa. Arvostan että Valve on pitänyt linjastaan kiinni, vaikka en ota muuten kantaa asiaan. En nimittäin itsekään osaa koodata PS3:lle, joten kuka olisin arvioimaan heidän taitojaan.
10.06.2009 klo 14.32
Rekisteröitynyt 04.11.2007
10.06.2009 klo 14.49
Rekisteröitynyt 25.07.2007
10.06.2009 klo 14.59
10.06.2009 klo 15.01
"The PS3 is a total disaster on so many levels, I think it's really clear that Sony lost track of what customers and what developers wanted," said Newell. "I'd say, even at this late date, they should just cancel it and do a 'do over.' Just say, 'This was a horrible disaster and we're sorry and we're going to stop selling this and stop trying to convince people to develop for it.'"
Kyseessä on periaate josta pidetään kiinni. Jos ne kerta vilpittömän avoimesti inhoavat PS3:a, onhan se selvä ettei Valven tapaisen firman tarvitse vaivautua.
10.06.2009 klo 15.16
tässä ei ole mitenkään kyse PS3n vaikeista laitteista vaan siitä että valve EI OSAA KOODATA
Eiköhän ne osaa koodata ihan tarpeeksi, miksi hikoilla pleikkaversion kanssa kun on huomattavasti helpompi tehdä pelejä boksille ja pc:lle?
Käy googlaan kuva Gabe Newellistä. Siinä syy :D
10.06.2009 klo 15.23
Eipä haittaa boxaajana meikäläistä yhtään. Valvelta tulee sen verran laatukamaa. Nyt käyttää ajan tekemällä peleistä laadukkaita boxille ja ilmestyykin nopeammin. Harmi tietty pleikkaajia jotka jää ilman herkkuja!
No jaa, eiköhän me saada parempi tuntuma valven peleihin pc:llä Pelataan sitten pleikalla muita hyviä pelejä.
10.06.2009 klo 15.46
Hyvä puhua saavuttamisesta mitään. Vaikka olenkin pelaajaa, pidän myös pelialaa / pelaamista jossain määrin säälittävänä. Voin kuvitella pelaajan joka pelaa 10h päivässä, ei ole sosiaalinen, käy silloin tällöin suihkussa ja syö rasvaista ruokaa ja kittaa limua. Menee elämä hukkaan.
On varmaan mukavaa istua vuosia tietokoneen ääressä ja koodata pelejä.
10.06.2009 klo 16.04
Rekisteröitynyt 30.07.2007
10.06.2009 klo 16.07
''Enemmän se on elämänsä aikana saavuttanut kuin sinä ikinä tulet saavuttamaan...''
Hyvä puhua saavuttamisesta mitään. Vaikka olenkin pelaajaa, pidän myös pelialaa / pelaamista jossain määrin säälittävänä. Voin kuvitella pelaajan joka pelaa 10h päivässä, ei ole sosiaalinen, käy silloin tällöin suihkussa ja syö rasvaista ruokaa ja kittaa limua. Menee elämä hukkaan.
On varmaan mukavaa istua vuosia tietokoneen ääressä ja koodata pelejä.
Viestisi todella avasi silmäni! Mietin sen johdosta omaa elämääni ja...itkin hieman. Nyt aion todella kääntää elämäni suunnan ja hakea Big Brotheriin. Ehkä minustakin vielä tulee jotain!
Kiitos.
10.06.2009 klo 16.09
On varmaan mukavaa istua vuosia tietokoneen ääressä ja koodata pelejä
Mikäpä siinä. Siisti sisätyö, palkkakin on kohtuullinen. Voittaa takuulla jonkun raksaorjan tmv. haalariapinan työn mennen tullen. Niillä ressukoilla se elämä vasta meneekin hukkaan.
10.06.2009 klo 16.11
Hyvä puhua saavuttamisesta mitään. Vaikka olenkin pelaajaa, pidän myös pelialaa / pelaamista jossain määrin säälittävänä. Voin kuvitella pelaajan joka pelaa 10h päivässä, ei ole sosiaalinen, käy silloin tällöin suihkussa ja syö rasvaista ruokaa ja kittaa limua. Menee elämä hukkaan.
Työtä se on siinä missä mikä tahansa muukin, ja pidätkö myös elokuva- ja musabisnestä säälittävänä? Ja montas peliä joita sä olet ollut tekemässä löytyy kauppojen hyllyiltä tai Metacriticin top5:sta?
10.06.2009 klo 16.42
Rekisteröitynyt 04.11.2007
10.06.2009 klo 17.09
Valve vuonna 2007:
"The PS3 is a total disaster on so many levels, I think it's really clear that Sony lost track of what customers and what developers wanted," said Newell. "I'd say, even at this late date, they should just cancel it and do a 'do over.' Just say, 'This was a horrible disaster and we're sorry and we're going to stop selling this and stop trying to convince people to develop for it.'"
Kyseessä on periaate josta pidetään kiinni. Jos ne kerta vilpittömän avoimesti inhoavat PS3:a, onhan se selvä ettei Valven tapaisen firman tarvitse vaivautua.
Joku Valven päätyypeistä sittemmin, että heidän täytyy vakavissaan miettiä kehitystä myös PS3:lle, markkinoiden laajentamisen vuoksi. Lisäksi valitti se Newll Xbox360:nkin tekevän hänen elämästään helvettiä, kuten hän on valittanut kaikista muistakin alustoista joille hän pelejä tekee.
10.06.2009 klo 17.11
Valve osaa tehdä hyvät päätökset koneiden valinnoissa :)
Paljon rahaa syövät koneet ovat perseestä.
10.06.2009 klo 17.27
Toivottavasti valve ei teekkään ps3:lle pelejä.. Säädytäänpähän siltäkin :D.Taitaa olla jopa 2 hyvää peliä joihin he ovat käyttäneet tämän "paremman ajan" half-live ja left 4 dead. Joista kumpikaan ei mitään maailman hienoimpia pelejä olleet, mutta toimivia. Taivun kyllä tuohon osaamattomuuteen ja ettei voida myöntyä, kun ensimmäiset sanat tosiaan oli ettei ps3:lla voi tehdä rahaa.
Tulihan sekin sieltä :D
Ihmettelinkin että kauanko kestää ennenkuin joku tulee itkeen Valven pelejä paskoiks nyt kun ovat selvästi ilmaisseet negatiivisuutensa pleikkaria kohtaan + parku siitä etteivät näinollen muka osais koodata pleikkarille. Mene pois
Rekisteröitynyt 09.06.2008
10.06.2009 klo 17.33
tässä ei ole mitenkään kyse PS3n vaikeista laitteista vaan siitä että valve EI OSAA KOODATA
Voisin allekirjoittaa tuon melkein heti koska heidän Linux serverit ovat niin paskasti koodattu kuin vain voi olla. Noin 12 vuotta vanha idSoftwaren Quakeworld palvelinohjelmisto "QWSV" toimii yhä tänäkin päivänä Linuxissa ilman sen kummoisempaa virittelyä vaikka sitä ei ole päivitetty sitten vuoden 1997 tai jotain. HLDS ja SRCDS eivät kumpikaan toimi juuri niin kuin niiden pitäisi toimia. Lisäksi ne ovat älyttömän hitaita. Huomasimme erään kaverin kanssa, että CS:Source palvelimen toiminta Winessä on nopeampaa ja vakaampaa. VALVe fsck...
Lisäksi VALVen perustajathan ovat olleet Microsoftin työntekijöitä. Kai niiden vähän täytyy omaa leiriä puolustaa ja keksiä tekosyitä miksi he eivät voisi kehittää mitään PS3:lle. Half-Life 2:n, Portalin ja Team Fortress 2:n käännöksethän teki EA eikä VALVe.
Windows:in ja Xbox 360:n kehitys on helppoa, koska Microsoft on järjestänyt koko systeemin sellaiseksi, että yksi koodipohja toimii kummassakin sellaisenaan tai ainakin lähes sellaisenaan ilman mitään hurjia muutoksia. Pelkkä kääntäminen riittää. Kun tekee Xbox 360:n peliä se lähtee sujuvasti skulaamaan myös Windowsissa ja sama toisinpäin. Tämä osittain selittää myös sen miksi Xbox 360:lla on niin vähän vain sille omistettuja yksinoikeuksia.
Playstation 3 vaatii jonkin verran muutoksia koodiin esim. erillaisen muisti arkkitehtuurinsa vuoksi joka on huomattavasti hienostuneempi kuin Xbox 360:n malli jossa kaikki laitteet jakavat saman tilan sellaisenaan. Toisaalta PS3:n tapa käsitellä asioita vähän omin päin on erittäin vittumainen ohjelmoijalle jos ei tiedä tarkalleen mitä on tekemässä ja PS3:n kanssa opitut jutut on sovellettavissa lähinnä vain PS3:n kanssa minkä vuoksi tarvitaan PS3:n ohjelmointiin erikoituneita asiantuntijoita.
Sonyn on tehdyt todennäköisesti erittäin hyvän työn ohjelmistojen saralla jotka mahdollistavat koko koodikannan kääntämisen Xbox360/Windows - PS3 välillä helpohkoksi. Mutta en silti väittäisi sitä helpoksi. Se saattaa olla työläs vaikkakin kohtalaisen helppo itse prosessi saattaisikin olla. Vaikeaa mennä sanomaan ilman, että pääsee itse kokeilemaan PS3:n ohjelmointia Sonyn omilla työkaluilla.
Lisäksi eikös Sony tarkoituksella tehnyt PS3:sta vähän hankalemman ohjelmoida jotta pelien tekijät vastaavasti käyttäisivät enemmän aikaa suunnitteluun ja tekisivät laadukkaampia pelejä? Joskus kuulin jotain tuollaista läppää. Netistä joskus luin, että PS3:n arkkitehtuuri on hankalempi BD:n vuoksi ja välillä lukee niitäkin juttuja joissa Sonyllä kun nousi pissi PS2:n menestyksen vuoksi päähän, he ajattelivat, että tekevät sellaisen laitteen joka lukitsee kehittäjät heidän arkkitehtuurinsa sisälle. Taktiikka oli Microsoftilta opittu joka on onnistunut lukitsemaan Windows käyttöjärjestelmällänsä käyttäjät Microsoftin ekosysteemin sisälle hyvin tehokkaasti ja vaihtaminen ei onnistuisi suoraan vaikka asiakkaat niin haluaisivatkin. Sony nyt vain ryssi sen juuri onnistumisensa kynnyksellä. :P
PS3 on arkitehtuuristi hyvin erilainen kuin muut. Siinä on paljon enemmän ytimiä ja se tekee ohjelmoinnista vaikeaa. Koodi joka toimii tehokkaasti xboxilla ei toimi tehokkaasti ps3 kun ps3ssa on paljon enemmän prosessoreja.
Tämä on väärä johtopäätelmä. Periaatteessa Cell B.E. ja Xenon ovat yhdestä ja samasta puusta veistetyt. Molemmissa on lähes identtiset PPE:t sisällä. Cellissä on yksi PPE ja Xenonissa on kolme. Cellissä on lisäksi SPE yksiköitä kahdeksan joista yksi on kytketty tehtaalla pois käytöstä tuotanto kustannusten laskemiseksi. Ja ohjelmoijien käytössä on näistä seitsemästä kuusi kappaletta kun yksi on varattu käyttöjärjestelmälle jota PS3:n ajaa esim. SonyOS, Linux, BSD, jne. SPE:den toimintaa ohjaa PPE joka "jakaa" työt eri yksiköiden välille.
Ytimien määrä ei sinällänsä tee tästä vaikeaa, vaan se, että PS3:lla sen yhden PPE:n läpi pitäisi jakaa työt SPE yksiköille ja vielä itse tehdä paljon muitakin hommia. Se on helpommin sanottu kuin tehty. Xbox 360:n Xenonissa on kolme itsenäistä PPE:tä jotka tekevät hommia lähes sellaisenaan ja mahdollistavat monipuolisemman lähestymistavan aiheeseen. Ja ohjelmoijalle on helpompaa lähestyä ongelmia omilla ehdoillaan kuin Sonyn asettamilla ehdoilla.
Väitän, että Cell B.E. on edityneempi ja tehokkaampi arkkitehtuuri, siitä ei ole mitään epäselvyyttä. Mutta se ei ole kovin käytännöllinen ratkaisu. Xenon taas sisältää vähemmän tehoa ja on huomattavasti perinteisempi suoritin mikä tekee siitä nyky ohjelmoijien kannalta käytännöllisemmän ratkaisun. Cell B.E.:stä voiman kisominen on hankalempaa, mutta sitä on enemmän. Xenonissa on vähemmän, mutta se on helpompaa ja nopeampaa. Väittäisin kuitenkin tämän tasoittavan peliä niin paljon, että molemmat ovat loppusuoralla samalla viivalla toistensa kanssa tilanteessa plus miinus yksi jossa loppupelin optimoinnit ratkaisevat kumpi on tietyssä sovellutuksessa parempi. Tai näin ainakin asianlaita on jos uskomme kirjaa nimeltä The Race for a New Game Machine. Niille jotka eivät ymmärtäneet voin kirjoittaa jonkun helpomman selityksen.
PS3:n suorittimien ytimien määrä ei kuitenkaan tee sen ohjelmoinnista vaikeampaa.
Minusta tuntuu ettei pojat ole edes sen kummemmin perehtyneet PS3:n työkaluihin vaan he ovat mielipiteensä luoneet kuulemiensa juttujen peruusteella.
Itsellänikin on vähän samoja tuntemuksia kuten tuossa ylempänä totesin kun haukuin VALVe:n toimintaa ohjelmointivirheiden korjaamiseksi ja ohjelmointi tapoja.
Läppä: VALVen pelejä ei kannata pelata. Ritualkin sen jo tiesi vuonna 1998... ;)
http://www.edu.lahti.fi/~aaspinen/kuvat/kuvankaappaukset/
Rekisteröitynyt 10.04.2007
10.06.2009 klo 17.50
PS3 on arkitehtuuristi hyvin erilainen kuin muut. Siinä on paljon enemmän ytimiä ja se tekee ohjelmoinnista vaikeaa. Koodi joka toimii tehokkaasti xboxilla ei toimi tehokkaasti ps3 kun ps3ssa on paljon enemmän prosessoreja.
Ytimien määrä ei ole niinkään ongelma vaan niiden erilaisuus perinteiseen alustaan. Parhaimmassa tapauksessa jokaista niitä pitää käskyttää erikseen, jotta ohjelma ylipäätänsä toimisi.
Itsehän olen aina sanonut että voisin toki leikkiä PS3:lla, mutta mitään isompaa en haluaisi tehdä sille jo senkin takia että se tue suurinta osaa ohjelmointiparadigmoista. Ja se asmin määrä, jota sille pitää syöttää on aika kauhia. :P
Pieni esimerkki asiasta kiinnostuneille:
http://pastebay.com/21296
(Kyllähän se PS3 toimisi tuolla PC:n tavallakin, mutta se matelisi aika hitaasti.)
Tuostapa kun mietitte miten paljon työläämpää pelin koodaaminen on kun tuolla PC:n tavalla liikutaan sadoissa tuhansissa tai jopa miljoonissa koodiriveissä. Sen kaksinkertaistaminen voisi antaa aika lähelle niitä lukemia, joita PS3:n vastine pelille vaatisi. Tietysti koodin monimutkaisuuskin kannattanee ottaa huomioon.
Valve on oikeastaan ollut järkevä tuossa päätöksessään esim. jos miettii että mitä tehdä tulevaisuudessa kaikella sillä ohjelmointitaidolla, jonka on hankkinut PS3:sta koodatessa? :)
10.06.2009 klo 18.06
Eipä haittaa boxaajana meikäläistä yhtään. Valvelta tulee sen verran laatukamaa. Nyt käyttää ajan tekemällä peleistä laadukkaita boxille ja ilmestyykin nopeammin. Harmi tietty pleikkaajia jotka jää ilman herkkuja!
No jaa, eiköhän me saada parempi tuntuma valven peleihin pc:llä Pelataan sitten pleikalla muita hyviä pelejä.
totta tuokin. mutta huomasin kyllä että valve oli todella paljon panostanut pelattavuuteen boxilla. oli samaa tasoa kuin esim halossa, mikä on todella hyvä. aiemmin hl2:n tietokoneella pelanneena ei tullut yhtään, ei niin yhtään, ikävä näppistä ja hiirtä. oli hieno pelata 42" sohvan pohjalla hyvällä ohjauksella.
propsit valvelle, hieno käännös!
10.06.2009 klo 18.10
10.06.2009 klo 18.14
Kyse ei todellakaan ole siitä, etteikö Valve osaisi koodata tai etteikö Valve tekisi hyviä pelejä.
Kysehän on nimenomaan siitä, ettei Valve OSAA KOODATA PS3:lle pelejä. Sen sijaan se taitaa varsin hyvin nuo helpommat arkkitehtuurit.
10.06.2009 klo 18.15
Työtä se on siinä missä mikä tahansa muukin, ja pidätkö myös elokuva- ja musabisnestä säälittävänä? Ja montas peliä joita sä olet ollut tekemässä löytyy kauppojen hyllyiltä tai Metacriticin top5:sta?
Montako sun tekemää sitten?
10.06.2009 klo 18.18
Newell says Valve needs to invest in PS3 development
http://playstation.joystiq.com/2008/09/23/newell-says-val
10.06.2009 klo 18.21
Rekisteröitynyt 09.06.2008
10.06.2009 klo 18.23
We're always evaluating what's happening in the marketplace and certainly something that's happening in the last couple of months is that Sony's managed to sell some boxes. So whether or not you like developing for that platform, if they've got millions of people connected to that platform and buying their games you have to take it seriously.
They're in the race now, so we've got to re-evaluate that for what it is.
Eli suomeksi: "Gabe, vaikka et pidäkkään tästä, mutta kun Playstation 3:n asikaslauma kasvaa tarpeeksi suureksi niin me tulemme kehittämään sille myös pelejä olit sitten itse laitteesta mitä mieltä tahansa."
Samalla kaverilla on myös Nintendon Wii:stä hyvä kommentti. Lombardi nyt on varmaan ainoa fiksu tyyppi VALVe:lla...
It’s much easier to take our games to the PS3, because of the horsepower of that hardware, than it is to the Wii because Wii is very different with its input devices and lower tech. If we were going for the Wii we’d have to go for a whole new game that’s designed for that platform. That’s an expensive proposition and riskier than just getting some good PS3 developers on board.
Eli suomeksi: "Imekää munaa Wii pelaajat, sillä ennemmin kehitämme mielestämme paskalle PS3:lle pelejä kuin Nintendon Wii:lle." :D :D :D
10.06.2009 klo 18.23
Kyse ei todellakaan ole siitä, etteikö Valve osaisi koodata tai etteikö Valve tekisi hyviä pelejä. Kyse on yksinkertaisesti siitä, että PS3:lle koodaaminen on niin vaivalloista ja työlästä, ettei se ole heille vaivan arvoista.
HAHAHAA!! EI V(#/TUN APINAT!!! Miten se ei ole vaivan arvoista PS3 laitekanta tulee olemaan yhtä iso, ellei isompi, kuin XBOXin eli parhaimmillaan menee ohi suun useiden miljoonien pelimyynnit ja sitä kautta kymmenien miljoonien voitot. Tietysti jossei raha kelpaa niin mikäs siinä sitten. Mutta olen jostain kuullut että liiketoiminnassa pyritään maksimoimaan tuloja ja vieläpä ennen kaikkea tulosta... hhmmm.... voin toki olla väärässäkin..=(
PC puolelle en tajua edes kuka vaivautuu enään pelejä tekemään jos peli kannasta 50% on wareja. Ellei lasketa mukaan jotain Simsiä jota myydään sen takia että lapset ei osaa vielä warettaa ja aikuiset on liika vanhoja osatakseen.
Joten kaikki fanipojat laittakaa ne lasit sinne laatikkoon vähäksia aikaa ja katsotaan asioita OIKEAN MAAILMAN kulmasta. En tajua "yksinoikeuden" tekoa kun kahdessa tilanteessa laite valmistaja toimii fiksusti ostaessaan yksinoikeudet(microsoft GTA lisäosien kanssa, jokseenkin tappiollistahan tuokin on) ja MGS4 PS3 vaati koko blurayn tilan, XBOXILLE olisi jouduttu laittamaan mukaan 7kpl dvd kiekkoja.
Rekisteröitynyt 10.04.2007
10.06.2009 klo 18.56
HAHAHAA!! EI V(#/TUN APINAT!!! Miten se ei ole vaivan arvoista PS3 laitekanta tulee olemaan yhtä iso, ellei isompi, kuin XBOXin eli parhaimmillaan menee ohi suun useiden miljoonien pelimyynnit ja sitä kautta kymmenien miljoonien voitot. Tietysti jossei raha kelpaa niin mikäs siinä sitten.
Mutta olen jostain kuullut että liiketoiminnassa pyritään maksimoimaan tuloja ja vieläpä ennen kaikkea tulosta... hhmmm.... voin toki olla väärässäkin..=(
Ensimmäiseen:
Laitekantojen ero on tällä hetkellä 8 miljoonaa laitetta. Kyllähän se PS3 saisi X360:n kiinni noin kolmessa vuodessa... jos yht'äkkiä X360 häviäisi kaupoista, eikä sitä siis myytäisi enää. Valitettavasti tällä hetkellä se myy enemmän kuin PS3.
Jopa muutkin julkaisijat ovat miettineet PS3:n pelien kannattavuutta ja eivät ole kovinkaan iloisia nykyisestä tilanteesta.
http://news.vgchartz.com/news.php?id=3870
Toiseen:
Haha, olet kai tietoinen nykyisestä Sonyn tilanteesta? :D
10.06.2009 klo 19.13
Kyse ei todellakaan ole siitä, etteikö Valve osaisi koodata tai etteikö Valve tekisi hyviä pelejä.
Kysehän on nimenomaan siitä, ettei Valve OSAA KOODATA PS3:lle pelejä. Sen sijaan se taitaa varsin hyvin nuo helpommat arkkitehtuurit.
Ei, vaan siitä, että Valve ei halua haaskata aikaa ja rahaa koodaamalla huippupelejään jollekin surkealle pleikkarinpaskalle. Siitä tässä on kysymys, eikä mistään muusta.
10.06.2009 klo 19.21
Kyse ei todellakaan ole siitä, etteikö Valve osaisi koodata tai etteikö Valve tekisi hyviä pelejä. Kyse on yksinkertaisesti siitä, että PS3:lle koodaaminen on niin vaivalloista ja työlästä, ettei se ole heille vaivan arvoista.
HAHAHAA!! EI V(#/TUN APINAT!!! Miten se ei ole vaivan arvoista PS3 laitekanta tulee olemaan yhtä iso
Kun ei ole niin silloin se ei vaan ole. Se on Valven päätös, eikä sinun itkusi vaikuta siihen millään tavalla. Koeta nyt vaan suosiolla hyväksyä, ettei Valve ole kiinnostunut kehittämään pelejä japanilaiselle jätemuoviläjällesi.
10.06.2009 klo 19.56
10.06.2009 klo 20.33
Mutta olen jostain kuullut että liiketoiminnassa pyritään maksimoimaan tuloja ja vieläpä ennen kaikkea tulosta... hhmmm.... voin toki olla väärässäkin..=(
Kannattaa perehtyä yritystoimintaan vähän tarkemmin..
Valven bisnesidea on ollut hl1:stä lähtien pc-pelien puolella. Kun däXbox on enemmän PC:n tapainen härveli niin pienillä lisäresursseilla ja liiketoimintaideaa liikaa muutttamatta on toimintaa onnistuttu laajentamaan. PS3 on oma maailma, oma arkitehtuuri.
Minäkin harkitsisin pomoma kaksi kertaa tai useamman kerran jos pitäisi palkata 50 kehittäjää lisää tekemään asiaa josta ei ole itselläni muuta kuin haju. Vaikka jollekkin voi näyttää siltä, että peliala on peliala niin tuollainen muutos on liikeideassa kohtalaisen suuri ja riskikin on melkoinen.
Kannattaako 20 vuotta suutarina toimineen henkilön myydä kaikki omistamansa, ostaa talonrakennukseen tarkoitut kamat ja alkaa tarjoamaan kirvesmiespalveluja ilman minkäänlaista alan koulutusta tai alihankintaverkostoa - vain sen takia, että on talonrakennusbuumi? Riski on, että siinä käy kusisesti..
Eli äkkiseltään voisi veikata, että Valve kannalta PS3 puolelle siirtymisen riskit ovat mahdollisia hyötyjä suuremmat.
PC puolelle en tajua edes kuka vaivautuu enään pelejä tekemään jos peli kannasta 50% on wareja. Ellei lasketa mukaan jotain Simsiä jota myydään sen takia että lapset ei osaa vielä warettaa ja aikuiset on liika vanhoja osatakseen.
Itse olen huomannut steamin sen verran toimivaksi, että on helpompi ostaa peli ja pelailla kun etsiä kaikenmaailman warepaikoista tiuhaan tahtiin tulevia päivityksiä ja myös kräkkejä.
Mutta, kukin tyylillään.
Joten kaikki fanipojat laittakaa ne lasit sinne laatikkoon vähäksia aikaa ja katsotaan asioita OIKEAN MAAILMAN kulmasta.
Jos et ole vielä huomannut, niin jokaisella ihmisellä on omanlainen _suhteellinen_ (henkilökohtainen) näkesmys erinäisiin asioihin: toki on asioita joista on jotku suurinpiirtein samaa mieltä, mutta eroja löytyy kun vaan haluaa on niitä selvitellä.
Pitää olla aika pahasti "pihalla" jos luulee, että oma näkemys on absoluuttisesti oikea ja todellisin.
Rekisteröitynyt 09.06.2008
10.06.2009 klo 21.12
Ensimmäisenä voisi sanoa että... I told you so, mutta joo. :)
Noh, annan sen verran periksi kuin mitä luitkin. Kokeilin nimittäin itse koodata PS3:n Linuxissa vähän enemmänkin kuin mitä olin kokeillut ja tein vähän saman suuntaisia johtopäätelmiä. Pahoitteluni, mutta ainakin meillä oli hyvä ja rakentava keskustelu aiheesta Peliplaneetassa aikanaan. ;)
päläpälä AnXa, ei kukaan jaksa lukea sun ikuisia romaanejas... tuskin tiedät edes mistä puhut! =D
Saanen olla eri mieltä sillä esim. Neoncat kirjoitti jälkeeni saman stoorin kuin minäkin, ehkä vähän räväkämmässä muodossa. Samaan lainaukseen kirjoitimme molemmat saman vastauksen... Joten eiköhän tässä kyllä olla ainakin jotenkin perillä asioista.
Lainaushan oli:
PS3 on arkitehtuuristi hyvin erilainen kuin muut. Siinä on paljon enemmän ytimiä ja se tekee ohjelmoinnista vaikeaa. Koodi joka toimii tehokkaasti xboxilla ei toimi tehokkaasti ps3 kun ps3ssa on paljon enemmän prosessoreja.
Johon minä kirjoitin ensin:
Ytimien määrä ei sinällänsä tee tästä vaikeaa, vaan se, että PS3:lla sen yhden PPE:n läpi pitäisi jakaa työt SPE yksiköille ja vielä itse tehdä paljon muitakin hommia. Se on helpommin sanottu kuin tehty.
Ja johon Neoncat kirjoitti jälkeeni:
Ytimien määrä ei ole niinkään ongelma vaan niiden erilaisuus perinteiseen alustaan. Parhaimmassa tapauksessa jokaista niitä pitää käskyttää erikseen, jotta ohjelma ylipäätänsä toimisi.
:)
Itsehän olen aina sanonut että voisin toki leikkiä PS3:lla, mutta mitään isompaa en haluaisi tehdä sille jo senkin takia että se tue suurinta osaa ohjelmointiparadigmoista. Ja se asmin määrä, jota sille pitää syöttää on aika kauhia. :P
ASM:ia ei kyllä varmaan nykyisen devkittien kanssa paljon joudu syöttämään. Tuskin ainakaan niin paljon kuin DOS aikoina kun halusit jotain oikeasti tehdyksikin. joten olet väärässä, mutta ei siitä sen enempää ettei tästäkin viestistä tule "kauhea romaani"... :P
Pieni esimerkki asiasta kiinnostuneille:
http://pastebay.com/21296
(Kyllähän se PS3 toimisi tuolla PC:n tavallakin, mutta se matelisi aika hitaasti.)
Tuostapa kun mietitte miten paljon työläämpää pelin koodaaminen on kun tuolla PC:n tavalla liikutaan sadoissa tuhansissa tai jopa miljoonissa koodiriveissä. Sen kaksinkertaistaminen voisi antaa aika lähelle niitä lukemia, joita PS3:n vastine pelille vaatisi. Tietysti koodin monimutkaisuuskin kannattanee ottaa huomioon.
Sen verran tosin sanon, että koodi esimerkkisi ei ole tästä maailmasta. Ensinnäkin siinä mennään täysin turhaan SSE:llä ja taulukoilla leikkimään. Mutta ideana sinulla on varmaan ollut kärjistää miten liukulukumuuttujien optimointi suoritetaan PS3:lla. Mutta tuo mitä käytit esimerkkinä PC:lle voidaan toteuttaa PS3:llakin sellaisenaan vaikkakin ehkä suorituskyky kärsisi, mutta samalla tavalla se kärsii Windowsissakin vaikka ei niin pahasti ehkäpä. Saanko muuten kysyä, että miksi olet edes käyttänyt mm. _m128 tietotyyppiä PS3:lle kun se on muistaakseni ensinnäkin Intelin juttuja ja liittyy vahvasti Microsoftin C++:n juttuihin joita ei ole standardi kirjastoissa määritelty ja ei siis PS3:lla käytettävissä? GCC ei muistaakseni tuota ainakaan ymmärrä sellaisenaan. Voin olla toki väärässäkin. Onko olemassa jotain lähdettä josta tuosta saisi enemmän tietoa? :/
Näitähän riittää:
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ayeb3ayc.aspx
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/tk1t2tbz(VS.80).aspx
PS3:lle tarkoittamasi koodi toimisi ehkä parhaiten Intelin suorittimella... :P
Valve on oikeastaan ollut järkevä tuossa päätöksessään esim. jos miettii että mitä tehdä tulevaisuudessa kaikella sillä ohjelmointitaidolla, jonka on hankkinut PS3:sta koodatessa? :)
He saattavat olla oikeassa siinä, mutta pitääkö Gaben trollata ja tarkoituksella pahoittaa ihmisten mielet? Ihan kuin hän ei olisi jo tuonut kantaansa jo monta kertaa aikaisemminkin esille. Lisäksi Gabe on älyttömän laiska koska se mitä muut tekevät, hän ei edes viitsi alkaa yrittämään koska pelkää epäonnistumista. Killzone 2 on malli esimerkki toimintapelistä tehtynä PS3:lle oikein. Miksi VALVe:lla ei viitsitä edes yrittää?
Sitä paitsi PS3:lle kehittäminen ei ole läheskään niin vaikeaa kuin mitä PS2:lle kehittäminen on. Ainakin jos on uskominen vanhempia pelaajille ja ohjelmoijille suunnattuja uutis-sivustoja ja aikakausilehtiä. PS2:nhan on MIPS arkkitehtuuriin pohjaava systeemi ja jos se ei ole piikkiperseessä niin mikä sitten on?
Rekisteröitynyt 09.06.2008
10.06.2009 klo 21.18
Anxa se vaan itkee kun Valven pelit ei "toimi" Linuxilla...
Kyllä Esim. Counter-Strike ja Half-Life 2 toimivat Gnu/Linux jakeluissa ihan kivasti esim. Winen tai Cedegan läpi. :P
Itken sitä kun VALVe on viitsinyt koodata natiivin Gnu/Linux palvelinohjelmiston 99.9% valmiiksi ja sitten he eivät ole viitsineet kuitenkaan viimeistellä hommaa loppuun asti eivätkä he tue sitä niin hyvin kuin Windows palvelinohjelmistoa. Suurin osa kuitenkin kaikista esim. juuri Counter-Strike palvelimista pyörii Gnu/Linuxin päällä.
Gnu/Linux toimii pelaajan kannalta kaikkein suurimpana palvelinohjelmistojen käyttöjärjestelmänä. Windows palvelimista pitää pulittaa niin pitkä penni, että ihmiset ennemmin laittavat pelaajat Gnu/Linux-palvelimien päälle ampumaan toisiaan. Harva sitäkin tulee ajatelleeksi. :P
10.06.2009 klo 22.25
Ei, vaan siitä, että Valve ei halua haaskata aikaa ja rahaa koodaamalla huippupelejään jollekin surkealle pleikkarinpaskalle. Siitä tässä on kysymys, eikä mistään muusta.
Älä selitä. Valve ei vaan osaa, eikä viitsi opetella. Eli Valve = Fail!
Rekisteröitynyt 10.04.2007
10.06.2009 klo 22.33
ASM:ia ei kyllä varmaan nykyisen devkittien kanssa paljon joudu syöttämään. Tuskin ainakaan niin paljon kuin DOS aikoina kun halusit jotain oikeasti tehdyksikin. joten olet väärässä, mutta ei siitä sen enempää ettei tästäkin viestistä tule "kauhea romaani"... :P
Kai olet tehnyt koodannut jotain isompaakin PS3:lle? Tiedät varmaan että nykyisissä prosessoreissa on cache, joka on käytössä automaagisesti. SPU:t sisältävät 256kb:n käyttömuistin, jota on pakko käyttää hieman eri tavalla kuin automaagisesti toimivaa muistia nykyisissä PC-koneissa. Osittain tuon takia ja sen takia että SPU:t ovat inorder niiden käskyttämisessä joutuu käyttämään asmia tai vähintäänkin c:tä.
Sen verran tosin sanon, että koodi esimerkkisi ei ole tästä maailmasta. Ensinnäkin siinä mennään täysin turhaan SSE:llä ja taulukoilla leikkimään. Mutta ideana sinulla on varmaan ollut kärjistää miten liukulukumuuttujien optimointi suoritetaan PS3:lla. Mutta tuo mitä käytit esimerkkinä PC:lle voidaan toteuttaa PS3:llakin sellaisenaan vaikkakin ehkä suorituskyky kärsisi, mutta samalla tavalla se kärsii Windowsissakin vaikka ei niin pahasti ehkäpä. Saanko muuten kysyä, että miksi olet edes käyttänyt mm. _m128 tietotyyppiä PS3:lle kun se on muistaakseni ensinnäkin Intelin juttuja ja liittyy vahvasti Microsoftin C++:n juttuihin joita ei ole standardi kirjastoissa määritelty ja ei siis PS3:lla käytettävissä? GCC ei muistaakseni tuota ainakaan ymmärrä sellaisenaan. Voin olla toki väärässäkin. Onko olemassa jotain lähdettä josta tuosta saisi enemmän tietoa? :/
Öö, yksikään kääntäjä ei osaa tuollaista tehdä kunnolla inorder koneille vaan tuo on melkein pakko optimoida asmilla, jos haluaa saada tuosta toimivan kalun. Tietysti kun N on pieni niin silloin se voi mennä, mutta kun se on tarpeeksi suuri niin ei todellakaan. Käytin tuota merkintätapaa siksi että tuosta ymmärtäisi edes jotain.
Esimerkkiohjelmat ovat yleensä turhia? Humm... ja olisinhan voinut käyttää altivec-käskyjä, mutta niistä ei nyt Erkkikään olisi ottanut selvää.
( http://www.lightsoft.co.uk/Fantasm/avec_prog.html )
Juu, PS3:lle on toki java-kääntäjää yms. , mutta niiden käyttäminen peleissä olisi kyllä aika lol. :D
Lisäksi Gabe on älyttömän laiska koska se mitä muut tekevät, hän ei edes viitsi alkaa yrittämään koska pelkää epäonnistumista. Killzone 2 on malli esimerkki toimintapelistä tehtynä PS3:lle oikein. Miksi VALVe:lla ei viitsitä edes yrittää?
Kai tiedät Killzone 2:n budjetin ja siihen kuluneen ajan? Kyseisenlaista projektia ei oikein voi vetää kuin itse konsolinvalmistaja, koska luultavasti vasta epäsuorilla voitoilla kyseinen peli pääsee tarpeeksi voitolle.
10.06.2009 klo 22.47
Jopa muutkin julkaisijat ovat miettineet PS3:n pelien kannattavuutta ja eivät ole kovinkaan iloisia nykyisestä tilanteesta.
Kuten Konami? Tai Ubisoft? Take-Two? jne.
PS3 is the top revenue generator for Konami
http://www.n4g.com/News-329681.aspx
PS3 is UbiSoft's top sales generator for 2008
http://www.ps3center.net/news/2846/ps3-is-ubisofts-top-sa
Take-Two Reports PS3 Biggest Revenue Generator
http://defaultprime.com/2008/12/18/take-two-reports-ps3-b
Enemmän taitaa tällä hetkellä löytyä niitä thirdparty firmoja jotka ovat huolestuneet Wii peliensä kuin PS3 peliensä tuotoista.
10.06.2009 klo 23.31
10.06.2009 klo 23.31
10.06.2009 klo 23.43
"Kannattaa perehtyä yritystoimintaan vähän tarkemmin.."
Niin se voi kyllä olla että 4-vuotta kauppakorkeakoulua ei ole kyllä vielä tarpeeksi... mutta verrattuna sinun kaltaisen amis reppanan tietotasoon se kyllä on.
"Eli äkkiseltään voisi veikata, että Valve kannalta PS3 puolelle siirtymisen riskit ovat mahdollisia hyötyjä suuremmat."
Riskiä syntyy firmassa silloin kun investoidaan tai eli laitetaan rahaa kiinni hetkellä X ja tuotto saadaan vasta tulevaisuudessa vuosien Y0,Y1,Y2... aikana. Mutta jos peli on kokonaan tehty jo valmiiksi ja kyse on kääntämisestä se toiselle arkkitehtuurille jonka laitekanta on useamman miljoonan kokoinen täytyy vain ihmetellä että tuota "riskiä" ei valve ole muka valmis ottamaan. Eli mistään "siirtymisestä" PS3 maailmaan ei todellakaan ole kyse.
Kyse on vain siitä ettei valve halua tehdä pelejä PS3 PISTE!!!!
Eikä mistään taloudellisesta kannattavuudesta, koska jos sen pohjalta toimittaisiin kaikki pelit tulisivat kaikille alustoille ellei maksuja yksinoikeudesta saada tai ellei sitä ole mahdotonta toteuttaa.
11.06.2009 klo 00.21
Ei, vaan siitä, että Valve ei halua haaskata aikaa ja rahaa koodaamalla huippupelejään jollekin surkealle pleikkarinpaskalle. Siitä tässä on kysymys, eikä mistään muusta.
Älä selitä. Valve ei vaan osaa, eikä viitsi opetella. Eli Valve = Fail!
Valven superpelit kuitenkin nähdään kaikilla Microsoftin alustoilla, joten PS3=fail ja sinä jäät pleikkariromusi kanssa katkerana nuolemaan näppejäsi :D
11.06.2009 klo 00.35
Valven superpelit kuitenkin nähdään kaikilla Microsoftin alustoilla, joten PS3=fail ja sinä jäät pleikkariromusi kanssa katkerana nuolemaan näppejäsi :D
Tai sitten en jää, koska olen PC:n käyttäjä ja oletuksena myös sen vuoksi ylempänä sinua. Peli-PC pesee aina konsolit mennen tullen.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 13.04.2007
11.06.2009 klo 01.23
Valven superpelit kuitenkin nähdään kaikilla Microsoftin alustoilla, joten PS3=fail ja sinä jäät pleikkariromusi kanssa katkerana nuolemaan näppejäsi :D
Tai sitten en jää, koska olen PC:n käyttäjä ja oletuksena myös sen vuoksi ylempänä sinua. Peli-PC pesee aina konsolit mennen tullen.
Mutta mullapas onkin isompi pippeli ku sulla
11.06.2009 klo 02.03
Valven superpelit kuitenkin nähdään kaikilla Microsoftin alustoilla, joten PS3=fail ja sinä jäät pleikkariromusi kanssa katkerana nuolemaan näppejäsi :D
Tai sitten en jää, koska olen PC:n käyttäjä ja oletuksena myös sen vuoksi ylempänä sinua. Peli-PC pesee aina konsolit mennen tullen.
Mutta mullapas onkin isompi pippeli ku sulla
John Holmeshan pani sen muijan kuoliaaksi sulla ei varmaan oo yhtä iso. Tää juttuhan on et se peenis osu kohtuun ja sitte sieltä meni joku ja se kuoli vähän myöhemmin.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 13.04.2007
11.06.2009 klo 02.25
John Holmeshan pani sen muijan kuoliaaksi sulla ei varmaan oo yhtä iso. Tää juttuhan on et se peenis osu kohtuun ja sitte sieltä meni joku ja se kuoli vähän myöhemmin.
Kiitos infosta. Mut hei vittu nyt ihan oikeesti tää keskustelu / itkeminen.
11.06.2009 klo 03.37
Rekisteröitynyt 10.04.2007
11.06.2009 klo 06.52
Jopa muutkin julkaisijat ovat miettineet PS3:n pelien kannattavuutta ja eivät ole kovinkaan iloisia nykyisestä tilanteesta.
Kuten Konami? Tai Ubisoft? Take-Two? jne.
PS3 is the top revenue generator for Konami
http://www.n4g.com/News-329681.aspx
PS3 is UbiSoft's top sales generator for 2008
http://www.ps3center.net/news/2846/ps3-is-ubisofts-top-sa
Take-Two Reports PS3 Biggest Revenue Generator
http://defaultprime.com/2008/12/18/take-two-reports-ps3-b
Enemmän taitaa tällä hetkellä löytyä niitä thirdparty firmoja jotka ovat huolestuneet Wii peliensä kuin PS3 peliensä tuotoista.
Tästä on ollut juttua jo aikaisemmin ja ette vieläkään ymmärrä liikevaihdon sekä voiton eroa, huoh... Esim. Konamin tapauksessa ei varmaan yhtään vaikuta MGS4 siihen että liikevaihto on suurempaa PS3:lla.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 03.04.2007
11.06.2009 klo 08.05
haukionkala kirjoitti,
"Kannattaa perehtyä yritystoimintaan vähän tarkemmin.."
Niin se voi kyllä olla että 4-vuotta kauppakorkeakoulua ei ole kyllä vielä tarpeeksi... mutta verrattuna sinun kaltaisen amis reppanan tietotasoon se kyllä on.
"Eli äkkiseltään voisi veikata, että Valve kannalta PS3 puolelle siirtymisen riskit ovat mahdollisia hyötyjä suuremmat."
Riskiä syntyy firmassa silloin kun investoidaan tai eli laitetaan rahaa kiinni hetkellä X ja tuotto saadaan vasta tulevaisuudessa vuosien Y0,Y1,Y2... aikana. Mutta jos peli on kokonaan tehty jo valmiiksi ja kyse on kääntämisestä se toiselle arkkitehtuurille jonka laitekanta on useamman miljoonan kokoinen täytyy vain ihmetellä että tuota "riskiä" ei valve ole muka valmis ottamaan. Eli mistään "siirtymisestä" PS3 maailmaan ei todellakaan ole kyse.
Kyse on vain siitä ettei valve halua tehdä pelejä PS3 PISTE!!!!
Eikä mistään taloudellisesta kannattavuudesta, koska jos sen pohjalta toimittaisiin kaikki pelit tulisivat kaikille alustoille ellei maksuja yksinoikeudesta saada tai ellei sitä ole mahdotonta toteuttaa.
Niin, pelin kääntäminen pienellä asiantuntijaporukalla sen jälkeen, kun X360 ja PC -versiot on julkaistu, ei välttämättä olisi törkeän kallista, mutta koska tämä myöhempi versio menettää julkaisun aallonharjan, myynnitkin voivat jäädä melko pieniksi. Ei ole mitenkään selviö, että Valve voittaisi siinä rahaa.
11.06.2009 klo 09.01
Kun vilkaisee KZ2:n myyntejä vs siihen käytettyjä miestyötunteja ja upotettuja rahoja, sanoisin että koko proggis toi tekijälleen muutaman miltsin tappiot. Seuraava kaatuva pelitalo?
11.06.2009 klo 11.39
Tässä aletaan sitten puhumaan jo pelin laadusta. Onko se riittävän hyvä myydäkseen myös myöhemmin vai onko se left for deadin kaltainen peli joka painuu unholaan 2kk julkaisun jälkeen.
Esim Ps2 aikanaan julkaistut GTAt möivät ihan kohtalaisesti Xboxilla sinne rantauduttuaan. Ja uskoisin että esim MGS4 myisi miljoonia jos se siirtyisi Xboxille vaikka julkaisusta on jo yli vuosi aikaa. Eli siinä määrin näitä käännöksiä kannattaa miettiä.
11.06.2009 klo 13.01
Kun vilkaisee KZ2:n myyntejä vs siihen käytettyjä miestyötunteja ja upotettuja rahoja, sanoisin että koko proggis toi tekijälleen muutaman miltsin tappiot. Seuraava kaatuva pelitalo?
Et tiedä edes mistä puhut. Täyttä bullshittia koko juttu!
11.06.2009 klo 13.17
En tiedäkään jos totta puhutaan :D. Eli tähän voi vaan sanoa kuten kristityt tekee: todista että on bullshittia. Ajatuksen pohjana mulla oli se tosiasia, että molemmat Hazen ja Lairin tekijät menivät konkurssiin pelin jälkeen. KZ2:ta on myyty hitusen paremmin, mutta upotettu moninkertaisesti rahaa.
11.06.2009 klo 14.18
11.06.2009 klo 18.13
Rekisteröitynyt 09.06.2008
11.06.2009 klo 18.32
Kai olet tehnyt koodannut jotain isompaakin PS3:lle?
Lähinnä näitä IBM:n sivustojen koodi esimerkkejä kokeillut ja soveltanut...
http://www.ibm.com/developerworks/power/library/pa-linuxp
...olisinhan voinut käyttää altivec-käskyjä, mutta niistä ei nyt Erkkikään olisi ottanut selvää.
Sinuna olisin kirjoittanut oikeasti toimivan vähän pidemmän esimerkki ohjelman joka on optimoitu sekä x86, että PPC alustoille joista PPC olisi optimoitu vielä Cellille erikseen eikä esim. 970:lle. Ja käyttäisi SPE:tä. Vaikka se sitten olisikin ollut PS3:n puolesta pelkkää teoriaa kun et olisi päässyt kokeilemaan sitä ilman PS3:a.
Sitä paitsi moni juttu tulee Altivecilla helpommaksi kuin SSE:llä. Tämä nyt on niin hatusta temmattu, muuttelin vain tuota pätkääsi Altivec muotoon ilman mitään tuntemusta Altivecin käytöstä sen kummemmin... Lisäksi NeonCat otathan toki huomioon, että Xbox 360:n käyttää myös PPC:tä.
http://pastebay.com/21556
Kummatkin ovat paskoja koodin pätkiä irrallaan reaalimaailmasta. :P
( http://www.lightsoft.co.uk/Fantasm/avec_prog.html )
Miksi kulkea ikkunasta kun on ovikin keksitty?
http://developer.apple.com/hardwaredrivers/ve/model_detai
Ihan kuin AltiVec assembler olisikin vaikeampaa kuin tavallinen assembleri... Henkilökohtaisesti minua vituttaisi koko assemblerin käyttö ylipäätänsä jos sen kanssa joutuisin kikkailemaan projektissa.
Juu, PS3:lle on toki java-kääntäjää yms. , mutta niiden käyttäminen peleissä olisi kyllä aika lol. :D
Olisihan se mielenkiintoinen nähdä. :D
Kai tiedät Killzone 2:n budjetin ja siihen kuluneen ajan? Kyseisenlaista projektia ei oikein voi vetää kuin itse konsolinvalmistaja, koska luultavasti vasta epäsuorilla voitoilla kyseinen peli pääsee tarpeeksi voitolle.
Unohdat, että Source moottori on jo käännetty PS3:lle ja muutenkin homma on liki valmis ja viimeistelyjä vaille valmis. VALVen urakka tässä hommassa olisi hyvin pieni, lähinnä optimointien kirjoittamista ja bugien liiskaamista ja sen sellaista käytännössä. VALVe voisi aivan hyvin toteuttaa PS3:lle projektin. Suurimman työnhän tässä jo EA teki kääntämällä Orangeboxin pelit kaikki PS3:lle ja samalla todisti, että VALVe jauhaa puutaheinää. Väittäisin, että Killzone2:n tasoisen projektin voisi vetää vaikka EA jos he pistäisivät tarpeeksi rahaa projektiin. Koska aika on rahaa, mitä enemmän he rahaa työntäisivät sitä nopeammin se olisi valmis. Sitä paitsi Killzone2:n ponkaistiin käytännössä tyhjästä ja siinä kului varmasti jo senkin vuoksi aikaa ja rahaa. Näitä ei saisi rinnastaa keskenään niin kuin juuri teit. Tietysti jossain vaiheessa tulevat budjetti ja raha ongelmat vastaan, mutta Duke Nukem Forever on ainakin osoittanut sen, että 12 vuotta voidaan kehityshelvetissä olla helposti ilman huolen häivää.
Edirol: muuttujan i alustaminen liukuluvuksi taisi unohtua... en jaksa korjata...
11.06.2009 klo 21.59
Ajatuksen pohjana mulla oli se tosiasia, että molemmat Hazen ja Lairin tekijät menivät konkurssiin pelin jälkeen. KZ2:ta on myyty hitusen paremmin, mutta upotettu moninkertaisesti rahaa.
KZ2:sta myyty hitusen paremmin? Muutamassa kuukaudessa jo melkein pari miljoonaa eikä ne myynnit tuohon pysähdy yhtäkkiä kuin seinään. Montakos kertaa vähemmän se Lair nyt möikään? Aika monta. Ja sulla tai kenelläkään muullakaan täällä ei ole tarkkaa tietoa yhdenkään noiden pelien budjeteista, joten niitä on paha mennä spekuloimaan. Free Radicalin taloudellisten ongelmien todellista syytä en tiedä ja tuskin muutkaan täällä, mutta Factor 5 ainakin julkaisi ihan virallisen tiedotteen jossa asiat kerrottiin. Eli syynä kyseisen firman jenkkiosaston kaatumiseen ei varsinaisesti ollut Lair vaan julkaisija Brash Entertainmentin kaatuminen ja talouden taantuma.
Lair developer Factor 5 has shut following the collapse of Brash Entertainment, with whom the developer had a multi-game contract.
“We are sorry to announce the closure of the San-Rafael based Factor 5, Inc. studio, but the obstacles created by the sudden bankruptcy of Brash Entertainment for the continuation of operations have turned out too great to overcome in the current economic climate,” said Achim Moller, CEO of Factor 5, GmbH.
“Factor 5 GmbH, which has been creating games since 1988 with its headquarters in Cologne, Germany, is entirely unrelated to Factor 5, Inc. and the circumstances surrounding Factor 5 Inc’s recent challenges,” added Moller.
“Although we are saddened by Factor 5, Inc’s situation, our corporation will remain unaffected by these developments and has partnered with both old and new friends in the industry who will reveal our upcoming projects over the next months.”
11.06.2009 klo 23.20
Rekisteröitynyt 09.06.2008
12.06.2009 klo 02.22
Ajatuksen pohjana mulla oli se tosiasia, että molemmat Hazen ja Lairin tekijät menivät konkurssiin pelin jälkeen. KZ2:ta on myyty hitusen paremmin, mutta upotettu moninkertaisesti rahaa.
KZ2:sta myyty hitusen paremmin? Muutamassa kuukaudessa jo melkein pari miljoonaa eikä ne myynnit tuohon pysähdy yhtäkkiä kuin seinään.
Killzone 2 on myynyt tähän mennessä n. 1,66 miljoonaa kopiota ja Lair on myynyt n. 0,34 miljoonaa kopiota. http://vgchartz.com/
Arvioisin Killzone 2:n tuottaneen noin 60-100 miljoonaa euroa tähän mennessä. Killzone 2 maksoi jonkun päälle 20 miljoonaa dollaria kehittää ja se on tällä hetkellä kallein Hollannissa kehitetty peli ikinä. :P
http://news.spong.com/article/12979/Killzone_2_at_E3_Cost
Tämä on tietenkin minun arvioni joka pohjaa vähän epämääräisiin lähteisiin, mutta kun parempaakaan tietoa ei ole saatavilla. Esim. epäilen vahvasti tuota 20 miljoonan kehityskustannusta aliarvioiduksi.
12.06.2009 klo 07.51
EA:han teki Orange Boxin PS3 käännöksen mutta tässä se nähtiin mitä siitäkin tuli. Luultavasti Valve päättänyt ettei EA pilaa heidän peliään puolivillaisella käännöksellä.
Paljonkos nyt noissa pilattavaa edes on.
12.06.2009 klo 08.54
Ajatuksen pohjana mulla oli se tosiasia, että molemmat Hazen ja Lairin tekijät menivät konkurssiin pelin jälkeen. KZ2:ta on myyty hitusen paremmin, mutta upotettu moninkertaisesti rahaa.
KZ2:sta myyty hitusen paremmin? Muutamassa kuukaudessa jo melkein pari miljoonaa eikä ne myynnit tuohon pysähdy yhtäkkiä kuin seinään.
Killzone 2 on myynyt tähän mennessä n. 1,66 miljoonaa kopiota ja Lair on myynyt n. 0,34 miljoonaa kopiota. http://vgchartz.com/
Arvioisin Killzone 2:n tuottaneen noin 60-100 miljoonaa euroa tähän mennessä. Killzone 2 maksoi jonkun päälle 20 miljoonaa dollaria kehittää ja se on tällä hetkellä kallein Hollannissa kehitetty peli ikinä. :P
http://news.spong.com/article/12979/Killzone_2_at_E3_Cost
Tämä on tietenkin minun arvioni joka pohjaa vähän epämääräisiin lähteisiin, mutta kun parempaakaan tietoa ei ole saatavilla. Esim. epäilen vahvasti tuota 20 miljoonan kehityskustannusta aliarvioiduksi.
Vaikka pelitalo vastaa kaikista kustannuksista, menee tuloista muistaakseni 55-60% Sonylle ja loput jää pelistudiolle, kävi pelille miten kävi. Joku tämmöinen on se soppari minkä jokaisen on allekirjoitettava Sonyn kanssa. Toimi varmaan paremmin PS2:n aikaan...
Rekisteröitynyt 10.06.2009
12.06.2009 klo 12.40
Rekisteröitynyt 09.06.2008
12.06.2009 klo 13.28
Vaikka pelitalo vastaa kaikista kustannuksista, menee tuloista muistaakseni 55-60% Sonylle ja loput jää pelistudiolle, kävi pelille miten kävi. Joku tämmöinen on se soppari minkä jokaisen on allekirjoitettava Sonyn kanssa. Toimi varmaan paremmin PS2:n aikaan...
Nyt niitä linkkejä kehiin koska google ei löytänyt moisesta mitään tarkkaa tietoa.
12.06.2009 klo 13.49
Mä linkitä kellekään mitään, jos asia ei ole tuttu niin ei ole.
12.06.2009 klo 16.04
Killzone 2 on myynyt tähän mennessä n. 1,66 miljoonaa kopiota ja Lair on myynyt n. 0,34 miljoonaa kopiota. http://vgchartz.com/
Arvioisin Killzone 2:n tuottaneen noin 60-100 miljoonaa euroa tähän mennessä. Killzone 2 maksoi jonkun päälle 20 miljoonaa dollaria kehittää ja se on tällä hetkellä kallein Hollannissa kehitetty peli ikinä.
Nuo Vgchartzin numerothan ovat suurimmaksi osaksi vain arvailuja. Lairin kohdallakin lukee muun maailman kohdalla (others) 0kpl. Eli peli on heidän mukaan myynyt 0.34m USA:ssa ja Japanissa, muualla ei yhtään kappaletta :D
Ja Killzonen kohdalla täytyy ottaa huomioon myös karttapaketit sekä vastaavat tuloillaan olevat lisäpaketit, jotka tuottavat rahaa Sonylle ja GG:lle ilman logistiikka yms. retail-kuluja.
12.06.2009 klo 22.44
"Nyt niitä linkkejä kehiin koska google ei löytänyt moisesta mitään tarkkaa tietoa."
Mä linkitä kellekään mitään, jos asia ei ole tuttu niin ei ole.
HAHAHA!!!! Vittu mikä spede!!!
Ja toinen perässä...
13.06.2009 klo 00.18
"Nyt niitä linkkejä kehiin koska google ei löytänyt moisesta mitään tarkkaa tietoa."
Mä linkitä kellekään mitään, jos asia ei ole tuttu niin ei ole.
HAHAHA!!!! Vittu mikä spede!!!
Ja toinen perässä...
Hhmmm... mikäköhän tuossa spede kommentissa oli vikana? Myös omasta mielestäni tuo TripleR kommentti on naurettava. Ettei Puuh olisi vaan TripleR.
14.06.2009 klo 12.29
"Nyt niitä linkkejä kehiin koska google ei löytänyt moisesta mitään tarkkaa tietoa."
Mä linkitä kellekään mitään, jos asia ei ole tuttu niin ei ole.
HAHAHA!!!! Vittu mikä spede!!!
Ja toinen perässä...
Hhmmm... mikäköhän tuossa spede kommentissa oli vikana? Myös omasta mielestäni tuo TripleR kommentti on naurettava. Ettei Puuh olisi vaan TripleR.
Täällähän on oikea Sherlockki-komitea paikalla, ettet itse olis sitten JFds? Se että alkuperäinen kommentti on hassu niin älynlahjansa osoittaminen tollaisella spede-kommentilla ei ole yhtään sen viisaampaa
Rekisteröitynyt 24.04.2007
15.06.2009 klo 18.51
24.06.2009 klo 11.27
Kirjoita kommentti