Tuorein sisältö

Ensimmäiset vihjeet Nintendo WiiU:n prosessorista

07.06.2011 klo 21.44 | Luettu: 33530 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


Nintendolta saatu WiiU-faktasivu ei kerro vielä kaikkia tietoja ja toteaa, että nämäkin voivat muuttua, mutta tämä tiedetään nyt:

- 4,5cm x 17,2cm x 26,7cm kooltaan
- neljä Wii-ohjainta voidaan kytkeä yhtä aikaa
- käyttää CD-levyn kokoista mediaa
- videoulostulo: 1080p, 1080i, 720p, 480p, 480i
- HDMI, komponentti, S-video, komposiitti
- sisäistä flash-muistia, SD-korttipaikka, tuki USB-kiintolevyille
- IBM Power moniydinprosessori
- neljä USB2-liitäntää

ohjaimessa

- 6,2" näyttö
- kaksi analogista 'circle pad'-ohjainta
- kiihtyvyyden ja kallistuksen tunnistukset ja tärinä

Engadget kertoo, että WiiU:n prosessorissa on samaa teknologiaa kuin supertietokone Watsonissa ja se on varta vasten konsolia varten tehty 45nm siru, jossa on paljon DRAMia


V2.fi | Manu Pärssinen
< Lisää kuvia Nintendo... Lisää Wii U:n teknii... >

Keskustelut (35 viestiä)

tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

07.06.2011 klo 22.12

Kuulostaa pahalta, että laitteessa ei ole kovoa vaan flash -muistia. Eli tuolle ei hirveästi tavaraa ladaskella vakiona ja ulkoisen kovon liittäminen konsoliin nyt vain on pöljää. Tuosta iso miinus.

Ja olisi Nintendo saanut kertoa enempi laitteen ominaisuuksista ja erityisesti verkkotoiminnoista. Kaikki huomio keskittyi ohjaimeen.
lainaa
Kehveli

07.06.2011 klo 22.21

tagman kirjoitti:
Kuulostaa pahalta, että laitteessa ei ole kovoa vaan flash -muistia. Eli tuolle ei hirveästi tavaraa ladaskella vakiona ja ulkoisen kovon liittäminen konsoliin nyt vain on pöljää. Tuosta iso miinus.

Ja olisi Nintendo saanut kertoa enempi laitteen ominaisuuksista ja erityisesti verkkotoiminnoista. Kaikki huomio keskittyi ohjaimeen.


Nykyään on pöljää latailla ylipääntänsä koneelle mitään. Pilvet, streamit yms sensijaan ei ole.
lainaa
Viilaaja

07.06.2011 klo 22.33

Se on Wii U.
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

07.06.2011 klo 22.44

Kehveli kirjoitti:
tagman kirjoitti:
Kuulostaa pahalta, että laitteessa ei ole kovoa vaan flash -muistia. Eli tuolle ei hirveästi tavaraa ladaskella vakiona ja ulkoisen kovon liittäminen konsoliin nyt vain on pöljää. Tuosta iso miinus.

Ja olisi Nintendo saanut kertoa enempi laitteen ominaisuuksista ja erityisesti verkkotoiminnoista. Kaikki huomio keskittyi ohjaimeen.


Nykyään on pöljää latailla ylipääntänsä koneelle mitään. Pilvet, streamit yms sensijaan ei ole.

Luuletko oikeasti että tuolla streamataan pilvipalvelimilta demot ja pelit:D
lainaa
KapaC

07.06.2011 klo 22.45

ja pelit tulevat olemaan pääosin 480i tai 480p
lainaa
rampila

07.06.2011 klo 22.49

tagman kirjoitti:
Kuulostaa pahalta, että laitteessa ei ole kovoa vaan flash -muistia. Eli tuolle ei hirveästi tavaraa ladaskella vakiona ja ulkoisen kovon liittäminen konsoliin nyt vain on pöljää. Tuosta iso miinus.

Ja olisi Nintendo saanut kertoa enempi laitteen ominaisuuksista ja erityisesti verkkotoiminnoista. Kaikki huomio keskittyi ohjaimeen.


Onneksi sentään kaikkia ei kiinnosta sen FPS:n mättäminen verkossa ja pelin ostaminen 10 eri osassa.
lainaa
Kakkuonhyvaa

Rekisteröitynyt 26.01.2011

07.06.2011 klo 22.58

WiiU on ok seitsemännen sukupolven konsoli.
lainaa
XboXForever

07.06.2011 klo 23.09

"käyttää CD-levyn kokoista mediaa"

FAIL!!!
lainaa
Mittatäyteen

07.06.2011 klo 23.11

XboXForever kirjoitti:
"käyttää CD-levyn kokoista mediaa"

FAIL!!!

Täytyisi varmaan sanoa "CD-levyn mittaista", että fanipojatkin ymmärtäisivät.
lainaa
Cheek

07.06.2011 klo 23.14

Vaikuttais kaikkien laitetta kokeilevien mielestä olevat "The next big thing". Ja E3 esityksestä päätellen en kyllä yhtään ihmettele. Näillä näkymin pakko hankinta. Ehkä ensimmäistä kertaa voi konsolilla päästä kunnon FPS fiilikseen.

Täydelliset specsit valitettavasti ei vielä julki, mutta hyvältä vaikuttaa. Odotettavissa ensimmäinen HD-konsoli markkinoille.
lainaa
Kips

07.06.2011 klo 23.18

Pitää kommentoida tuota flash muistia. Loistava asia, että hylkäävät suoraan äänekkään ja muutenkin hitaan normikovot koneen sisältä. Antiikkia tuollaiset. Flashillä saa homman toimimaan niin pirskatisti nopeammin (lue: OS:n käynnistyminen, pelit jne) Fiksusti jos on toteutettu (niinkuin uskoisin, että tulee olemaan) on ratkaisu selvästi parempi kuin perus magneettilevyt.
lainaa
8bit

07.06.2011 klo 23.22

"Täydelliset specsit valitettavasti ei vielä julki, mutta hyvältä vaikuttaa. Odotettavissa ensimmäinen HD-konsoli markkinoille."

Komppaan täysin tuota lausetta. Nykyään kun ei konsolit ole edes tuota HD resoa hirveemmin käyttäneet, vaan aina on joku Sub-HD. ja ne 1080p pelit taitaa olla laskettuna yhden käden sormilla yhteenlaskettuna Ps3 ja 360 kesken.

Hyvä esimerkki tästä niin sanotusta "HD" resoista nykyisille boxille ja Ps3 on vaikka GTA4. tossa viel linkki jos H-fanipojat eivät usko fanilasien läpi.

http://www.ripten.com/2008/04/29/confirmed-gta-iv-ps3-is-
lainaa
Protec

Rekisteröitynyt 26.09.2007

07.06.2011 klo 23.23

Jos Wii U pystyisi nykytasoiseen pc grafiikkaan 1080p resolla niin se olisi riittävä graafinen taso uusiin konsoleihin. Pakko kyllä myöntää että omasta mielestäni kyllä nintendo vei tämän vuoden e3 potin. Nintendo todella keksii uusia tapoja pelata.
lainaa
ManwithHerpes

07.06.2011 klo 23.27

Itse oon ollut Xbox miehiä ensimmäisestä boxista alkaen, mutta nyt rupesi tämä kiinnostamaan ihan hemmetisti. Helkkari, toi ohjainhan menee kevyesti jostain huonommasta Tablet laitteesta, ja me nyt kuitenkin puhutaan peliohjaimesta! Ei paha saavutus.

PS: V2:n kommentoijat! Minkä ihmeen takia te ihmiset vihaatte lähes kaikkea? Ihan oikeasti, make love not war matafakas. Tästähän voi kehkeytyä vaikka minkälainen "superawesome" konsoli, mahdollisuuksiahan löytyy vaikka mihin! Älkää tyrmätkö kaikkea heti kättelyssä!
lainaa
biznizmies

07.06.2011 klo 23.53

Ohjain kiinnostaa kovasti, mutta veikkaan laitteen olevan ainakin aluksi törkeän hintainen, enkä ole toistaiseksi ollut suuremmin vakuuttunut Nintendon pelivalikoimastakaan.

Laitan toosan kuitenkin ennakkotilaukseen heti kun on mahdollista ja myyn sen Ebayssa jollekin ressukalle sikamaisella voitolla kun Nipa myy jouluna eioota. Sikäli kun tuo edes ehtii jouluksi :)
lainaa
GiantEnemyCrab

07.06.2011 klo 23.58

Onko Nintendon prosessissa kymmenen superkoneen tehot, kuten pleikkarissa aikanaan?
lainaa
PCHCGAMER

08.06.2011 klo 00.09

Mutta PC vie kuitenki aivan kaikessa.
lainaa
MJR2312

Rekisteröitynyt 03.09.2007

08.06.2011 klo 00.32

Cheek kirjoitti:
Täydelliset specsit valitettavasti ei vielä julki, mutta hyvältä vaikuttaa. Odotettavissa ensimmäinen HD-konsoli markkinoille.

Tuskinpa tulee kunnon HD-konsolia. No, ehkä useissa casual-peleissä sekä Nintendon vähän pelkistetympää grafiikkaa käyttävissä peleissä tulee olemaan resoluutiona 1080p, mutta todennäköisesti muut käyttävät koneesta löytyvät tehot mieluummin muuten hienompaan grafiikkaan, sillä 720p tuntuu suurimmalle osalle riittävän paremmin kuin hyvin. Sen sijaan muut erot näkyvät useimmissa tapauksissa paljon selkeämmin kuin resoluution nosto 720p:stä 1080p:hen.
lainaa
Sir_Rymylys

Rekisteröitynyt 11.04.2007

08.06.2011 klo 00.33

ManwithHerpes kirjoitti:

PS: V2:n kommentoijat! Minkä ihmeen takia te ihmiset vihaatte lähes kaikkea? Ihan oikeasti, make love not war matafakas. Tästähän voi kehkeytyä vaikka minkälainen "superawesome" konsoli, mahdollisuuksiahan löytyy vaikka mihin! Älkää tyrmätkö kaikkea heti kättelyssä!

Odotin Wii:ltä paljon ja petyin pahasti. Tuskin tästä nyt mitään kovin ihmeellistä tulee, paitsi saapahan nyt Nintendokin multiplattarinsa...
lainaa
Ex_Digital

Rekisteröitynyt 25.07.2007

08.06.2011 klo 01.05

mikä ihmeen flash muisti ?
jos katsotte edellisen uutisen viimeistä kuvaa niin mielestäni siinä on ihan kovonmentävä aukko levyaseman alapuolella

ellei se tietenkin vaan piilota niitä 4 usb paikkaa sekä korttislottia
lainaa
Sotamarsu

08.06.2011 klo 01.39

Ex_Digital kirjoitti:
mikä ihmeen flash muisti ?
jos katsotte edellisen uutisen viimeistä kuvaa niin mielestäni siinä on ihan kovonmentävä aukko levyaseman alapuolella

ellei se tietenkin vaan piilota niitä 4 usb paikkaa sekä korttislottia


Todennäiköisesti juurikin muistikorttipaikka ja pari usbia tuolla piilossa. Luultavasti samalla tavalla toteutettu kuin Wiissä
lainaa
LOL

08.06.2011 klo 02.44

Mittatäyteen kirjoitti:
XboXForever kirjoitti:
"käyttää CD-levyn kokoista mediaa"

FAIL!!!

Täytyisi varmaan sanoa "CD-levyn mittaista", että fanipojatkin ymmärtäisivät.


WIN!
lainaa
Japi

08.06.2011 klo 04.24

Mittatäyteen kirjoitti:
XboXForever kirjoitti:
"käyttää CD-levyn kokoista mediaa"

FAIL!!!

Täytyisi varmaan sanoa "CD-levyn mittaista", että fanipojatkin ymmärtäisivät.


Mutta eihän 74 minuuttia riitä mihinkään.
lainaa
Oktoras

08.06.2011 klo 07.12

Sisäinen Flash + mahdollisuus ulkoiseen massamuistiasemaan on kyllä järkevin vaihtoehto mitä minä osaan keksiä tuolle tallennustilan järjestämiselle.

Tehoa on varmasti riittävästi, kun tuollainen 2 x boxin tehoinen laite on nykyään hyvin helppo ja halpa tehdä. Toivottavasti vaan keskusmuistia on tarpeeksi, kun se on se mistä konsolivalmistajat yleensä aina ensin karsivat.

Hieno ohjain, ja mukava kuulla että kaikkia Wii-ohjaimia (mote+nunchuck, Classic, jne.) voi käyttää suoraan.
lainaa
Jani

08.06.2011 klo 07.52

Japi kirjoitti:
Mittatäyteen kirjoitti:
XboXForever kirjoitti:
"käyttää CD-levyn kokoista mediaa"

FAIL!!!

Täytyisi varmaan sanoa "CD-levyn mittaista", että fanipojatkin ymmärtäisivät.


Mutta eihän 74 minuuttia riitä mihinkään.


Huono suomennos. Enkkulähteissä puhutaan, että se käyttää 12 cm kokoista (joka on siis cd-levyn/dvd-levyn ja jopa blu-ray-levyn kokoinen) High-density optical disc-mediaa, joten käytössä on varmaan jotain dvd-levyn tai blu-ray levyn väliltä.
lainaa
Bladekill

Rekisteröitynyt 07.08.2007

08.06.2011 klo 08.00

8bit kirjoitti:
"Täydelliset specsit valitettavasti ei vielä julki, mutta hyvältä vaikuttaa. Odotettavissa ensimmäinen HD-konsoli markkinoille."

Komppaan täysin tuota lausetta. Nykyään kun ei konsolit ole edes tuota HD resoa hirveemmin käyttäneet, vaan aina on joku Sub-HD. ja ne 1080p pelit taitaa olla laskettuna yhden käden sormilla yhteenlaskettuna Ps3 ja 360 kesken.

En menisi välttämättä vielä hehkuttamaan 1080p pelejä ihan vain sen takia, että laitteessa on 1080p ulostulo. Nintendo on tunnetusti ollut ensimmäisenä säästämässä suorituskyvyssä ja tämä laite ei välttämättä ole poikkeus.
lainaa
StanK

08.06.2011 klo 09.07

WiiU:n kyvystä näytettiin se lintuvideo, joten sen perusteella ei välttämättä olla XO:n ja PS3:n edellä paljoakaan tehoissa.
Sen ymmärtää, tuo epäergonomisen näköinen halko-ohjain/käsikonsoli tulee maksamaan niin paljon, että konespecseissä karsitaan.
En tiedä miten tämän tason graffa säväyttää vuoden päästä, jos/kun muut lyövät seuraavan genin specsejä julki. En näe tuossa ohjaimessa samaa yllätysmomenttia kuin Wiimotessa, mutta vain Nintendo voi tehdä tällaisenkin ratkaisun ja yleisö jopa ostaa. Veikkaan et 3rd party pelistudiot ovat samassa liemessä kuin Wiin kanssa.
lainaa
poko

08.06.2011 klo 09.17

Bladekill kirjoitti:
8bit kirjoitti:
"Täydelliset specsit valitettavasti ei vielä julki, mutta hyvältä vaikuttaa. Odotettavissa ensimmäinen HD-konsoli markkinoille."

Komppaan täysin tuota lausetta. Nykyään kun ei konsolit ole edes tuota HD resoa hirveemmin käyttäneet, vaan aina on joku Sub-HD. ja ne 1080p pelit taitaa olla laskettuna yhden käden sormilla yhteenlaskettuna Ps3 ja 360 kesken.

En menisi välttämättä vielä hehkuttamaan 1080p pelejä ihan vain sen takia, että laitteessa on 1080p ulostulo. Nintendo on tunnetusti ollut ensimmäisenä säästämässä suorituskyvyssä ja tämä laite ei välttämättä ole poikkeus.


No JOS noita videoita oot kattonu, ni tuo Zeldan esittelyvideo jota joku suomalainenkin lehti pääs tyyppaamaan jo niin oli 1080p. Eli kyllä niitä on varmasti tulossa. Näytti jo nyt aika karkilta!
lainaa
Vedätys

08.06.2011 klo 10.06

"No JOS noita videoita oot kattonu, ni tuo Zeldan esittelyvideo jota joku suomalainenkin lehti pääs tyyppaamaan jo niin oli 1080p. Eli kyllä niitä on varmasti tulossa. Näytti jo nyt aika karkilta!"

Tais olla oletuksiin perustuva tech video jossa lähinnä pääsi heiluttelemaan kameraa. Itsekin ihmettelin, että olipa aika eri tasolla kuin se WiiU video jota näytettiin itse pressissä. Mutta 1-1,5v päästä nähdään totuus. Itse oon aika skeptinen kun konsolivideot ylittää PC-pelien tason.
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

08.06.2011 klo 10.23

Kips kirjoitti:
Pitää kommentoida tuota flash muistia. Loistava asia, että hylkäävät suoraan äänekkään ja muutenkin hitaan normikovot koneen sisältä. Antiikkia tuollaiset. Flashillä saa homman toimimaan niin pirskatisti nopeammin (lue: OS:n käynnistyminen, pelit jne) Fiksusti jos on toteutettu (niinkuin uskoisin, että tulee olemaan) on ratkaisu selvästi parempi kuin perus magneettilevyt.

Nykyajan kovot on lähes äänettömiä ja sen ääntä on mahdotonta kuulla latteen tuulettimen ja optisen aseman takaa. Lisäksi käyttistä voidaan pyörittää erikseen flashilta, kuten taidetaan PS3:lla ja XO:llakin tehdä. Ja ei muistin nopeudella tee mitään, jos sitä on niin vähän ettei sinne mahdu mitään.
lainaa
luikero

08.06.2011 klo 10.27

tagman kirjoitti:
Kips kirjoitti:
Pitää kommentoida tuota flash muistia. Loistava asia, että hylkäävät suoraan äänekkään ja muutenkin hitaan normikovot koneen sisältä. Antiikkia tuollaiset. Flashillä saa homman toimimaan niin pirskatisti nopeammin (lue: OS:n käynnistyminen, pelit jne) Fiksusti jos on toteutettu (niinkuin uskoisin, että tulee olemaan) on ratkaisu selvästi parempi kuin perus magneettilevyt.

Nykyajan kovot on lähes äänettömiä ja sen ääntä on mahdotonta kuulla latteen tuulettimen ja optisen aseman takaa. Lisäksi käyttistä voidaan pyörittää erikseen flashilta, kuten taidetaan PS3:lla ja XO:llakin tehdä. Ja ei muistin nopeudella tee mitään, jos sitä on niin vähän ettei sinne mahdu mitään.


Harvemmin se kovo on muutaman vuoden päästä enää äänetön. Lisäksi normikovo syö virtaa enemmän, on huomattavasti hitaampi ja toki kun virrankulutus kasvaa tarvitaan myös lisää jäähdytystehoa = ääntä.
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

08.06.2011 klo 10.42

luikero kirjoitti:
tagman kirjoitti:
Kips kirjoitti:
Pitää kommentoida tuota flash muistia. Loistava asia, että hylkäävät suoraan äänekkään ja muutenkin hitaan normikovot koneen sisältä. Antiikkia tuollaiset. Flashillä saa homman toimimaan niin pirskatisti nopeammin (lue: OS:n käynnistyminen, pelit jne) Fiksusti jos on toteutettu (niinkuin uskoisin, että tulee olemaan) on ratkaisu selvästi parempi kuin perus magneettilevyt.

Nykyajan kovot on lähes äänettömiä ja sen ääntä on mahdotonta kuulla latteen tuulettimen ja optisen aseman takaa. Lisäksi käyttistä voidaan pyörittää erikseen flashilta, kuten taidetaan PS3:lla ja XO:llakin tehdä. Ja ei muistin nopeudella tee mitään, jos sitä on niin vähän ettei sinne mahdu mitään.


Harvemmin se kovo on muutaman vuoden päästä enää äänetön. Lisäksi normikovo syö virtaa enemmän, on huomattavasti hitaampi ja toki kun virrankulutus kasvaa tarvitaan myös lisää jäähdytystehoa = ääntä.

Täytyy sanoa, että kummankaan omistamani tai tutun PS3:n kovon ääntä ei pysty kuulemaan, eikä tuuletuskaan ole ajanmittaa alkanut pitämään suurempaa ääntä. Lisäksi minulla on 10v vanhassa PC:ssä täysin äänetön kovalevy. Nuo on täysin turhia tekosyitä sille miksi tähän ei voitu kovoa laittaa. En keksi tuolle muuta järkevää syytä kuin sen, että konsolista haluttiin pieni ja siro.
lainaa
mievaa

08.06.2011 klo 10.45

ohjaimessa kaksi ohjainta?
onko 24/7 yhteys vielä mukana?
miten tuota mötikkää voi kiihdytellä ja kallistella? onko wiimote lähes pakollinen kapistus noihin liikkuvampiin peleihin?
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

08.06.2011 klo 10.54

Vaikuttaa mielenkiintoiselta, varsinkin tuo suoritin valinta...
lainaa
Bladekill

Rekisteröitynyt 07.08.2007

08.06.2011 klo 12.09

poko kirjoitti:
Bladekill kirjoitti:
8bit kirjoitti:
"Täydelliset specsit valitettavasti ei vielä julki, mutta hyvältä vaikuttaa. Odotettavissa ensimmäinen HD-konsoli markkinoille."

Komppaan täysin tuota lausetta. Nykyään kun ei konsolit ole edes tuota HD resoa hirveemmin käyttäneet, vaan aina on joku Sub-HD. ja ne 1080p pelit taitaa olla laskettuna yhden käden sormilla yhteenlaskettuna Ps3 ja 360 kesken.

En menisi välttämättä vielä hehkuttamaan 1080p pelejä ihan vain sen takia, että laitteessa on 1080p ulostulo. Nintendo on tunnetusti ollut ensimmäisenä säästämässä suorituskyvyssä ja tämä laite ei välttämättä ole poikkeus.


No JOS noita videoita oot kattonu, ni tuo Zeldan esittelyvideo jota joku suomalainenkin lehti pääs tyyppaamaan jo niin oli 1080p. Eli kyllä niitä on varmasti tulossa. Näytti jo nyt aika karkilta!

Ja mistä päättelet, että se oli 1080p? Toiseksi se on edellleen esittelyvideo. Hyvä jos sillä on mitään tekemistä itse Wii U:n raudan kanssa.
lainaa

Kirjoita kommentti




V2.fi joulukisat 2024
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova